SLIM VAT 3 – praktyczne zestawienie zmian w VAT od 1 kwietnia 2023 r.
1 kwietnia 2023 roku wejdą w życie zmiany w ustawie o VAT. To wszystko za sprawą trzeciej odsłony pakietu SLIM VAT. Choć prace legislacyjne nad SLIM VAT 3 jeszcze trwają, to jednak już teraz warto sięgnąć po praktyczne zestawienie zmian w VAT na 2023 rok.
W tabeli zamieściliśmy zestawienie najważniejszych zmian z pakietu SLIM VAT 3 (z uwzględnieniem treści raportu z konsultacji publicznych opublikowanego 4 listopada 2022 r.).
Zmiana |
Obecny stan prawny |
Projektowany stan prawny |
Podwyższenie limitu sprzedaży dla małych podatników |
Obecnie na podstawie przepisów VAT limit sprzedaży przewidziany dla małych podatników wynosi równowartość 1.200.000 euro. |
Limit sprzedaży przewidziany przepisami VAT dla małych podatników zostanie podwyższony do równowartości 2.000.000 euro. |
Wskazanie kursu przeliczeniowego dla faktur korygujących, w przypadkach gdy pierwotna faktura została wystawiona w walucie obcej |
Obecnie nie ma przepisów, które wskazują, jakie kursy przeliczeniowe należy stosować dla faktur korygujących wystawianych do faktur pierwotnych wystawionych w walucie obcej. |
SLIM VAT 3 dodaje przepisy określające, jakie kursy przeliczeniowe należy stosować dla faktur korygujących wystawianych do faktur pierwotnych wystawionych w walucie obcej. |
Zmiana okresu wykazywania korekty w związku z uzyskaniem prawa do zastosowania stawki 0% do WDT |
Obecnie otrzymanie po terminie dowodów, że towary będące przedmiotem WDT zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, pozwala na wykazanie WDT ze stawką 0% w okresie rozliczeniowym, w którym dostawa ta została dokonana. |
Przewiduje się, że otrzymanie po terminie dowodów, że towary będące przedmiotem WDT zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, pozwalać będzie na wykazanie WDT ze stawką 0% w okresie rozliczeniowym, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu WDT. |
Likwidacja otrzymania faktury jako warunku istnienia prawa do odliczenia z tytułu WNT |
Obecne przepisy przewidują, że prawo do odliczenia VAT z tytułu WNT powstaje, pod warunkiem że podatnik otrzyma fakturę dokumentującą taką transakcję w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy |
Otrzymanie faktury dokumentującej transakcję w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy, przestanie być warunkiem prawa do odliczenia z tytułu WNT. |
z tytułu WNT. W przypadku niedotrzymania powyższego terminu podatnik jest obowiązany do odpowiedniego pomniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym upłynął ten termin. |
||
Rozszerzenie możliwości zaokrąglania proporcji do 100% |
Obecnie warunkiem możliwości zaokrąglania proporcji przekraczającej 98% do 100% jest to, aby kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku była mniejsza niż 500 zł. |
Warunkiem umożliwiającym zaokrąglanie proporcji przekraczającej 98% do 100% będzie, aby kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku była mniejsza niż 10.000 zł. |
Wyłączenie obowiązku korekty rocznej, jeżeli różnica między proporcją a proporcją wstępną nie przekroczyła 2 punktów procentowych |
Obecnie przepisy nie wyłączają obowiązku dokonywania korekty rocznej, jeżeli różnica pomiędzy wstępnie ustaloną proporcją a proporcją ostateczną jest niewielka. |
Podatnicy będą mogli zrezygnować z korekty rocznej, jeżeli różnica pomiędzy wstępnie ustaloną proporcją a proporcją ostateczną nie przekracza 2 punktów procentowych. |
Brak obowiązku wystawiania faktur zaliczkowych, jeżeli dla danej czynności powstał obowiązek podatkowy w miesiącu otrzymania zapłaty* |
Obecnie przepisy nie wyłączają obowiązku wystawiania faktur zaliczkowych, jeżeli otrzymanie całości lub części zapłaty oraz powstanie obowiązku podatkowego w odniesieniu do czynności, której zapłata dotyczyła, nastąpiło w tym samym okresie rozliczeniowym (chociaż organy podatkowe wyjaśniają, że wówczas obowiązku wystawiania faktur zaliczkowych nie ma). |
Podatnik nie będzie miał obowiązku wystawiania faktur zaliczkowych, jeżeli otrzymanie całości lub części zapłaty oraz powstanie obowiązku podatkowego w odniesieniu do czynności, której zapłata dotyczyła, nastąpiło w tym samym okresie rozliczeniowym. |
Ograniczenie obowiązku drukowania raportów fiskalnych i dokumentów niefiskalnych. |
Obecnie wszyscy użytkownicy kas rejestrujących, w tym użytkownicy kas rejestrujących online, mają obowiązek drukowania raportów fiskalnych i dokumentów niefiskalnych. |
Użytkownicy kas rejestrujących online nie będą mieli obowiązku drukowania raportów fiskalnych i dokumentów niefiskalnych. |
Likwidacja obowiązku uzgadniania z naczelnikiem urzędu skarbowego |
Obecnie w określonych przepisami sytuacjach podatnicy mają obowiązek uzgadniać z naczelnikiem urzędu skarbowego |
SLIM VAT 3 zastąpi obowiązek uzgadniania z naczelnikiem urzędu skarbowego prognoz proporcji oraz prewspółczynnika wymogiem |
prognoz proporcji oraz prewspółczynnika |
prognozy proporcji oraz prewspółczynnika. |
zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o przyjętej proporcji lub o przyjętych danych wyliczonych szacunkowo. |
Zmiany w przepisach o ustalaniu dodatkowego zobowiązania podatkowego |
Obecnie stawki dodatkowego zobowiązania podatkowego wynoszą 15%, 20%, 30% i 100%, a jednocześnie naczelnik urzędu skarbowego nie może ustalać dodatkowego, zobowiązania podatkowego stosując stawki niższe niż określone przepisami. |
Stawki dodatkowego zobowiązania podatkowego wyniosą 10%, 15%, 30% i 100%, przy czym – z wyjątkiem stawki 100% – będą to stawki maksymalne (a więc naczelnik urzędu skarbowego będzie mógł ustalać dodatkowe zobowiązanie podatkowe stosując stawkę niższą niż określona przepisami). |
Uzupełnienie katalogu podmiotów uprawnionych do wystąpienia z wnioskiem o wydanie WIS (wiążącej informacji stawkowej) |
Obecnie podmioty publiczne oraz zamawiający w rozumieniu ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym nie mogą występować z wnioskami o wydanie WIS. |
Podmioty publiczne oraz zamawiający w rozumieniu ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym będą mogli – odpowiednio w zakresie mającym wpływ na sposób obliczenia wynagrodzenia w związku z zawieraną umową o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz w zakresie mającym wpływ na sposób obliczenia wynagrodzenia koncesjonariusza wraz z ewentualną płatnością od zamawiającego w związku z zawieraną umową koncesji na roboty budowlane lub usługi – występować z wnioskami o wydanie WIS. |
Likwidacja opłaty należnej od wniosku za wydanie WIS |
Obecnie wniosek o wydanie WIS podlega opłacie w kwocie 40 zł. |
Nastąpi likwidacja opłaty należnej od wniosku za wydanie WIS. |
Dodatkowe upoważnienie dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (DKIS) w związku z wydawaniem WIS |
Obecnie nie ma przepisu upoważaniającego DKIS do wezwania do uzupełnienia wniosku o wydanie WIS o dodatkowe dokumenty odnoszące się do towaru, usługi lub świadczenia kompleksowego niezbędne do dokonania prawidłowej ich klasyfikacji. |
Dodanie przepisu upoważniającego DKIS do wezwania do uzupełnienia wniosku o wydanie WIS o dodatkowe dokumenty odnoszące się do towaru, usługi lub świadczenia kompleksowego niezbędne do dokonania prawidłowej ich klasyfikacji. |
Umożliwienie składania zażalenia na niektóre postanowienia wydawane w toku postępowania |
Obecnie przepisy nie przewidują możliwości składania zażalenia na postanowienie o pozostawieniu wniosku o wydanie WIS bez rozpatrzenia w sytuacji: |
Przewiduje się dodanie przepisu umożliwiającego składanie zażalenia na postanowienie o pozostawieniu wniosku o wydanie WIS bez rozpatrzenia w sytuacji: |
o wydanie WIS |
– niedostarczenia w wymaganym przepisami prawa terminie próbki towaru, oraz – nieuiszczenia zaliczki na pokrycie opłaty za dodatkowe badania. |
– niedostarczenia w wymaganym przepisami prawa terminie próbki towaru oraz – nieuiszczenia zaliczki na pokrycie opłaty za dodatkowe badania. |
Doprecyzowania przepisów określających zasady zmiany i uchylania WIS, moc wiążącą WIS oraz przysługującą podatnikom ochronę prawną po dokonaniu zmiany lub uchyleniu WIS |
Obecne przepisy określające zasady zmiany i uchylania WIS, przepisy określające moc wiążącą WIS oraz przepisy określające przysługującą podatnikom ochronę prawną po dokonaniu zmiany lub uchyleniu WIS są w niektórych kwestiach nieprecyzyjne. |
SLIM VAT 3 zakłada: – wprowadzenie zmian w przepisach określających zasady zmiany i uchylania WIS przesuwające ciężar działań w tym zakresie na DKIS, pozostawiając przy tym możliwość działań w zakresie nadzoru Szefowi KAS, – doprecyzowanie, że WIS oprócz organów podatkowych wiąże również adresatów WIS, – wskazanie okresu mocy wiążącej WIS, – dodanie przepisów precyzujących skutki zmiany WIS albo decyzji o zmianie WIS. |
Zmiana terminu zapłaty zaliczki na pokrycie opłaty z tytułu przeprowadzonych badań lub analiz |
Obecnie zaliczka na pokrycie opłaty z tytułu przeprowadzonych badań lub analiz podlega wpłacie w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. |
Przewiduje się, że zaliczka na pokrycie opłaty z tytułu przeprowadzonych badań lub analiz będzie podlegać wpłacie w terminie określonym w wezwaniu, nie krótszym niż 7 dni. |
Liberalizacja niektórych warunków zwrotu VAT w terminie 15 dni |
Obecnie do warunków zwrotu VAT w terminie 15 dni należą między innymi, aby: – w trzech poprzednich miesiącach lub w ostatnim kwartale udział procentowy łącznej wartości sprzedaży brutto zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kas rejestrujących online w całkowitej wartości sprzedaży brutto był u podatnika nie niższy 80%, – w danym okresie rozliczeniowym udział procentowy otrzymanych płatności zrealizowanych z wykorzystaniem |
Do warunków zwrotu VAT w terminie 15 dni należeć będzie między innymi: – w danym okresie rozliczeniowym (miesiącu lub kwartale) udział procentowy łącznej wartości sprzedaży brutto zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kas rejestrujących online w całkowitej wartości sprzedaży brutto był u podatnika nie niższy 70%, – w danym okresie rozliczeniowym udział procentowy płatności zrealizowanych z wykorzystaniem instrumentów płatniczych instrumentów płatniczych |
z tytułu sprzedaży brutto zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kas rejestrujących online, w stosunku do łącznej wartości sprzedaży wraz z podatkiem zaewidencjonowanej przy zastosowaniu tych kas w danym okresie rozliczeniowym był nie niższy niż 65%, – przez poprzednie dwanaście miesięcy łączna wartość sprzedaży wraz z podatkiem, zaewidencjonowanej przez tego podatnika przy zastosowaniu kas rejestrujących online za każdy okres rozliczeniowy była nie niższa niż 50.000 zł, – przez poprzednie 12 miesięcy podatnik prowadził ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu wyłącznie kas rejestrujących online. |
z tytułu sprzedaży brutto zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kas rejestrujących online, w stosunku do łącznej wartości sprzedaży wraz z podatkiem zaewidencjonowanej przy zastosowaniu tych kas w danym okresie rozliczeniowym był nie niższy niż 55%, – przez poprzednie sześć miesięcy łączna wartość sprzedaży wraz z podatkiem, zaewidencjonowanej przez tego podatnika przy zastosowaniu kas rejestrujących online za każdy okres rozliczeniowy była nie niższa niż 40.000 zł, – przez poprzednie 6 miesięcy podatnik prowadził ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu wyłącznie kas rejestrujących online. |
|
Określenie szczególnych terminów wnoszenia zażaleń i odwołań od postanowień i decyzji w sprawie zwrotu VAT w terminie 15 dni |
Obecnie przepisy nie przewidują szczególnych terminów wnoszenia zażaleń i odwołań od postanowień i decyzji w sprawie zwrotu VAT w terminie 15 dni. |
Przewiduje się, że: – zażalenie na postanowienie o przedłużenie terminu 15-dniowego zwrotu VAT będzie wnoszone w terminie 17 dni od dnia, w którym doręczenie tego postanowienia uważa się za dokonane zgodnie z art. 87 ust. 6j ustawy o VAT, – odwołanie od decyzji o odmowie dokonania zwrotu VAT w terminie 15 dni będzie wnoszone w terminie 24 dni od dnia, w którym doręczenie tej decyzji uważa się za dokonane zgodnie z art. 87 ust. 6j ustawy o VAT. |
* Z opublikowanego 4 listopada 2021 r. raportu z konsultacji publicznych wynika, że zmiana ta zostanie przeniesiona do innego projektu.