SLIM VAT 3 – praktyczne zestawienie zmian w VAT od 1 kwietnia 2023 r.

Tomasz Krywan

Autor: Tomasz Krywan

Dodano: 13 grudnia 2022
  SLIM VAT 3 – praktyczne zestawienie zmian w VAT od 1 stycznia 2023 r.

1 kwietnia 2023 roku wejdą w życie zmiany w ustawie o VAT. To wszystko za sprawą trzeciej odsłony pakietu SLIM VAT. Choć prace legislacyjne nad SLIM VAT 3 jeszcze trwają, to jednak już teraz warto sięgnąć po praktyczne zestawienie zmian w VAT na 2023 rok.

W tabeli zamieściliśmy zestawienie najważniejszych zmian z pakietu SLIM VAT 3 (z uwzględnieniem treści raportu z konsultacji publicznych opublikowanego 4 listopada 2022 r.).

Zmiana

Obecny stan prawny

Projektowany stan prawny

Podwyższenie limitu sprzedaży dla małych podatników

Obecnie na podstawie przepisów VAT limit sprzedaży przewidziany dla małych podatników wynosi równowartość 1.200.000 euro.

Limit sprzedaży przewidziany przepisami VAT dla małych podatników zostanie podwyższony do równowartości 2.000.000 euro.

Wskazanie kursu przeliczeniowego dla faktur korygujących, w przypadkach gdy pierwotna faktura została wystawiona w walucie obcej

Obecnie nie ma przepisów, które wskazują, jakie kursy przeliczeniowe należy stosować dla faktur korygujących wystawianych do faktur pierwotnych wystawionych w walucie obcej.

SLIM VAT 3 dodaje przepisy określające, jakie kursy przeliczeniowe należy stosować dla faktur korygujących wystawianych do faktur pierwotnych wystawionych w walucie obcej.

Zmiana okresu wykazywania korekty w związku z uzyskaniem prawa do zastosowania stawki 0% do WDT

Obecnie otrzymanie po terminie dowodów, że towary będące przedmiotem WDT zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, pozwala na wykazanie WDT ze stawką 0% w okresie rozliczeniowym, w którym dostawa ta została dokonana.

Przewiduje się, że otrzymanie po terminie dowodów, że towary będące przedmiotem WDT zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, pozwalać będzie na wykazanie WDT ze stawką 0% w okresie rozliczeniowym, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu WDT.

Likwidacja otrzymania faktury jako warunku istnienia prawa do odliczenia z tytułu WNT

Obecne przepisy przewidują, że prawo do odliczenia VAT z tytułu WNT powstaje, pod warunkiem że podatnik otrzyma fakturę dokumentującą taką transakcję w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy

Otrzymanie faktury dokumentującej transakcję w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy, przestanie być warunkiem prawa do odliczenia z tytułu WNT.

 

z tytułu WNT. W przypadku niedotrzymania powyższego terminu podatnik jest obowiązany do odpowiedniego pomniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym upłynął ten termin.

 

Rozszerzenie możliwości zaokrąglania proporcji do 100%

Obecnie warunkiem możliwości zaokrąglania proporcji przekraczającej 98% do 100% jest to, aby kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku była mniejsza niż 500 zł.

Warunkiem umożliwiającym zaokrąglanie proporcji przekraczającej 98% do 100% będzie, aby kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku była mniejsza niż 10.000 zł.

Wyłączenie obowiązku korekty rocznej, jeżeli różnica między proporcją a proporcją wstępną nie przekroczyła 2 punktów procentowych

Obecnie przepisy nie wyłączają obowiązku dokonywania korekty rocznej, jeżeli różnica pomiędzy wstępnie ustaloną proporcją a proporcją ostateczną jest niewielka.

Podatnicy będą mogli zrezygnować z korekty rocznej, jeżeli różnica pomiędzy wstępnie ustaloną proporcją a proporcją ostateczną nie przekracza 2 punktów procentowych.

Brak obowiązku wystawiania faktur zaliczkowych, jeżeli dla danej czynności powstał obowiązek podatkowy w miesiącu otrzymania zapłaty*

Obecnie przepisy nie wyłączają obowiązku wystawiania faktur zaliczkowych, jeżeli otrzymanie całości lub części zapłaty oraz powstanie obowiązku podatkowego w odniesieniu do czynności, której zapłata dotyczyła, nastąpiło w tym samym okresie rozliczeniowym (chociaż organy podatkowe wyjaśniają, że wówczas obowiązku wystawiania faktur zaliczkowych nie ma).

Podatnik nie będzie miał obowiązku wystawiania faktur zaliczkowych, jeżeli otrzymanie całości lub części zapłaty oraz powstanie obowiązku podatkowego w odniesieniu do czynności, której zapłata dotyczyła, nastąpiło w tym samym okresie rozliczeniowym.

Ograniczenie obowiązku drukowania raportów fiskalnych i dokumentów niefiskalnych.

Obecnie wszyscy użytkownicy kas rejestrujących, w tym użytkownicy kas rejestrujących online, mają obowiązek drukowania raportów fiskalnych i dokumentów niefiskalnych.

Użytkownicy kas rejestrujących online nie będą mieli obowiązku drukowania raportów fiskalnych i dokumentów niefiskalnych.

Likwidacja obowiązku uzgadniania z naczelnikiem urzędu skarbowego

Obecnie w określonych przepisami sytuacjach podatnicy mają obowiązek uzgadniać z naczelnikiem urzędu skarbowego

SLIM VAT 3 zastąpi obowiązek uzgadniania z naczelnikiem urzędu skarbowego prognoz proporcji oraz prewspółczynnika wymogiem

prognoz proporcji oraz prewspółczynnika

prognozy proporcji oraz prewspółczynnika.

zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o przyjętej proporcji lub o przyjętych danych wyliczonych szacunkowo.

Zmiany w przepisach o ustalaniu dodatkowego zobowiązania podatkowego

Obecnie stawki dodatkowego zobowiązania podatkowego wynoszą 15%, 20%, 30% i 100%, a jednocześnie naczelnik urzędu skarbowego nie może ustalać dodatkowego, zobowiązania podatkowego stosując stawki niższe niż określone przepisami.

Stawki dodatkowego zobowiązania podatkowego wyniosą 10%, 15%, 30% i 100%, przy czym – z wyjątkiem stawki 100% – będą to stawki maksymalne (a więc naczelnik urzędu skarbowego będzie mógł ustalać dodatkowe zobowiązanie podatkowe stosując stawkę niższą niż określona przepisami).

Uzupełnienie katalogu podmiotów uprawnionych do wystąpienia z wnioskiem o wydanie WIS (wiążącej informacji stawkowej)

Obecnie podmioty publiczne oraz zamawiający w rozumieniu ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym nie mogą występować z wnioskami o wydanie WIS.

Podmioty publiczne oraz zamawiający w rozumieniu ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym będą mogli – odpowiednio w zakresie mającym wpływ na sposób obliczenia wynagrodzenia w związku z zawieraną umową o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz w zakresie mającym wpływ na sposób obliczenia wynagrodzenia koncesjonariusza wraz z ewentualną płatnością od zamawiającego w związku z zawieraną umową koncesji na roboty budowlane lub usługi – występować z wnioskami o wydanie WIS.

Likwidacja opłaty należnej od wniosku za wydanie WIS

Obecnie wniosek o wydanie WIS podlega opłacie w kwocie 40 zł.

Nastąpi likwidacja opłaty należnej od wniosku za wydanie WIS.

Dodatkowe upoważnienie dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (DKIS) w związku z wydawaniem WIS

Obecnie nie ma przepisu upoważaniającego DKIS do wezwania do uzupełnienia wniosku o wydanie WIS o dodatkowe dokumenty odnoszące się do towaru, usługi lub świadczenia kompleksowego niezbędne do dokonania prawidłowej ich klasyfikacji.

Dodanie przepisu upoważniającego DKIS do wezwania do uzupełnienia wniosku o wydanie WIS o dodatkowe dokumenty odnoszące się do towaru, usługi lub świadczenia kompleksowego niezbędne do dokonania prawidłowej ich klasyfikacji.

Umożliwienie składania zażalenia na niektóre postanowienia wydawane w toku postępowania

Obecnie przepisy nie przewidują możliwości składania zażalenia na postanowienie o pozostawieniu wniosku o wydanie WIS bez rozpatrzenia w sytuacji:

Przewiduje się dodanie przepisu umożliwiającego składanie zażalenia na postanowienie o pozostawieniu wniosku o wydanie WIS bez rozpatrzenia w sytuacji:

o wydanie WIS

– niedostarczenia w wymaganym przepisami prawa terminie próbki towaru, oraz

– nieuiszczenia zaliczki na pokrycie opłaty za dodatkowe badania.

– niedostarczenia w wymaganym przepisami prawa terminie próbki towaru oraz

– nieuiszczenia zaliczki na pokrycie opłaty za dodatkowe badania.

Doprecyzowania przepisów określających zasady zmiany i uchylania WIS, moc wiążącą WIS oraz przysługującą podatnikom ochronę prawną po dokonaniu zmiany lub uchyleniu WIS

Obecne przepisy określające zasady zmiany i uchylania WIS, przepisy określające moc wiążącą WIS oraz przepisy określające przysługującą podatnikom ochronę prawną po dokonaniu zmiany lub uchyleniu WIS są w niektórych kwestiach nieprecyzyjne.

SLIM VAT 3 zakłada:

– wprowadzenie zmian w przepisach określających zasady zmiany i uchylania WIS przesuwające ciężar działań w tym zakresie na DKIS, pozostawiając przy tym możliwość działań w zakresie nadzoru Szefowi KAS,

– doprecyzowanie, że WIS oprócz organów podatkowych wiąże również adresatów WIS,

– wskazanie okresu mocy wiążącej WIS,

– dodanie przepisów precyzujących skutki zmiany WIS albo decyzji o zmianie WIS.

Zmiana terminu zapłaty zaliczki na pokrycie opłaty z tytułu przeprowadzonych badań lub analiz

Obecnie zaliczka na pokrycie opłaty z tytułu przeprowadzonych badań lub analiz podlega wpłacie w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Przewiduje się, że zaliczka na pokrycie opłaty z tytułu przeprowadzonych badań lub analiz będzie podlegać wpłacie w terminie określonym w wezwaniu, nie krótszym niż 7 dni.

Liberalizacja niektórych warunków zwrotu VAT w terminie 15 dni

Obecnie do warunków zwrotu VAT w terminie 15 dni należą między innymi, aby:

– w trzech poprzednich miesiącach lub w ostatnim kwartale udział procentowy łącznej wartości sprzedaży brutto zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kas rejestrujących online w całkowitej wartości sprzedaży brutto był u podatnika nie niższy 80%,

– w danym okresie rozliczeniowym udział procentowy otrzymanych płatności zrealizowanych z wykorzystaniem

Do warunków zwrotu VAT w terminie 15 dni należeć będzie między innymi:

– w danym okresie rozliczeniowym (miesiącu lub kwartale) udział procentowy łącznej wartości sprzedaży brutto zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kas rejestrujących online w całkowitej wartości sprzedaży brutto był u podatnika nie niższy 70%,

– w danym okresie rozliczeniowym udział procentowy płatności zrealizowanych z wykorzystaniem instrumentów płatniczych instrumentów płatniczych

 

z tytułu sprzedaży brutto zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kas rejestrujących online, w stosunku do łącznej wartości sprzedaży wraz z podatkiem zaewidencjonowanej przy zastosowaniu tych kas w danym okresie rozliczeniowym był nie niższy niż 65%,

– przez poprzednie dwanaście miesięcy łączna wartość sprzedaży wraz z podatkiem, zaewidencjonowanej przez tego podatnika przy zastosowaniu kas rejestrujących online za każdy okres rozliczeniowy była nie niższa niż 50.000 zł,

– przez poprzednie 12 miesięcy podatnik prowadził ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu wyłącznie kas rejestrujących online.

z tytułu sprzedaży brutto zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kas rejestrujących online, w stosunku do łącznej wartości sprzedaży wraz z podatkiem zaewidencjonowanej przy zastosowaniu tych kas w danym okresie rozliczeniowym był nie niższy niż 55%,

– przez poprzednie sześć miesięcy łączna wartość sprzedaży wraz z podatkiem, zaewidencjonowanej przez tego podatnika przy zastosowaniu kas rejestrujących online za każdy okres rozliczeniowy była nie niższa niż 40.000 zł,

– przez poprzednie 6 miesięcy podatnik prowadził ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu wyłącznie kas rejestrujących online.

Określenie szczególnych terminów wnoszenia zażaleń i odwołań od postanowień i decyzji w sprawie zwrotu VAT w terminie 15 dni

Obecnie przepisy nie przewidują szczególnych terminów wnoszenia zażaleń i odwołań od postanowień i decyzji w sprawie zwrotu VAT w terminie 15 dni.

Przewiduje się, że:

– zażalenie na postanowienie o przedłużenie terminu 15-dniowego zwrotu VAT będzie wnoszone w terminie 17 dni od dnia, w którym doręczenie tego postanowienia uważa się za dokonane zgodnie z art. 87 ust. 6j ustawy o VAT,

– odwołanie od decyzji o odmowie dokonania zwrotu VAT w terminie 15 dni będzie wnoszone w terminie 24 dni od dnia, w którym doręczenie tej decyzji uważa się za dokonane zgodnie z art. 87 ust. 6j ustawy o VAT.

* Z opublikowanego 4 listopada 2021 r. raportu z konsultacji publicznych wynika, że zmiana ta zostanie przeniesiona do innego projektu.

Autor:

Tomasz Krywan,doradca podatkowy

Tomasz Krywan

Autor: Tomasz Krywan

Tomasz Krywan - ekspert Portalu FK i doradca podatkowy, specjalista od podatku VAT. Stały współpracownik największych redakcji podatkowych w Polsce.
Słowa kluczowe:
SLIM VATslim vat2

Doradca VAT, Nr 220

Doradca VAT, Nr 220
Dostępny w wersji elektronicznej