Zmiany w VAT: KSeF wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Dodano: 2 maja 2024
ksef

Obligatoryjne e-fakturowanie obejmie zasadniczo czynności, które obecnie wymagają udokumentowania fakturą wystawioną zgodnie z ustawą o VAT. W pierwszej kolejności od dnia 1 lipca 2024 r. mieli zostać nim objęci podatnicy czynni VAT, a następnie od 1 stycznia 2025 r. podatnicy zwolnieni podmiotowo (drobni przedsiębiorcy) lub wykonujący wyłącznie czynności zwolnione od podatku. W związku ze zdiagnozowanymi problemami związanymi z wydajnością systemu, który nie byłby w stanie na dzień wejścia w życie obligatoryjnego e-fakturowania przetworzyć znacznej, w tym przypadku nawet kilkumilionowej liczby faktur przesłanych w krótkim odstępie czasu do KSeF, podjęto decyzję o przesunięciu terminu wdrożenia systemu na 1 lutego 2026 r.

Źródło:

www.rcl.gov.pl

W celu dokładnego zdiagnozowania błędów systemowych przeprowadzono zewnętrzny audyt informatyczny. Przedstawiona na podstawie zakończonego audytu, finalna ocena techniczna wdrażanego rozwiązania potwierdziła, że konieczne i niezbędne jest przesunięcie terminu wprowadzenia obligatoryjnego KSeF. Efektem tego jest projekt ustawy z 25 kwietnia 2024 r. zmieniający ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który zakłada wdrożenie zmian od 1 lutego 2026 r.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców, mając na uwadze napływające od podatników sygnały dotyczące konieczności wprowadzenia zmian w zakresie KSeF, minister finansów przeprowadził konsultacje z przedsiębiorcami, podczas których zebrano szereg informacji i opinii o funkcjonowaniu systemu.

W odpowiedzi na zgłaszane postulaty dotyczące potrzeby uproszczenia otoczenia prawnego wdrożenia i funkcjonowania obowiązkowego KSeF, dokonano analizy jego środowiska prawnego i biznesowego oraz określono podejście do sposobu odroczenia wejścia w życie systemu.

Przeprowadzone konsultacje ujawniły również, że dotychczas realizowana kampania informacyjna była niewystarczająca, w związku z czym stosunkowo niski jest stopień przygotowania podatników do stawianego przed nimi wyzwania, jakim byłoby przejście na obligatoryjne e-fakturowanie w planowanym pierwotnie terminie, czyli z dniem 1 lipca 2024 r. Na dzień 11 stycznia 2024 r., czyli na kilka dni przed ogłoszeniem przez ministra finansów, że system nie zacznie obowiązywać w 2024 r. (briefing prasowy z 19 stycznia 2024 r.), z produkcyjnej wersji KSeF korzystało 0,15% wszystkich podmiotów zobowiązanych do korzystania z KSeF od 1 lipca 2024 r.  

Rekomendowane rozwiązanie – w tym planowane narzędzia interwencji i oczekiwany efekt

W projekcie przedstawia się datę wejścia w życie zmian wdrażających obowiązkową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (zwany dalej „KSeF”), która pierwotnie została określona w ustawie z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2023 r. poz. 1598) – dalej: „ustawa KSeF”, na dzień 1 lipca 2024 r.

Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF dla podatników czynnych oraz zwolnionych z VAT określa się na dzień 1 lutego 2026 r.Objęcie wszystkich podatników jedną datą obowiązku KSeF wynika z długiego terminu odroczenia KSeF oraz stanowi odpowiedź na postulaty przedsiębiorców kierowane w trakcie przeprowadzonych konsultacji.

Poza tym odroczeniem konieczne będzie również odpowiednie przesunięcie terminów zawartych w ww. ustawie, dodatkowych odroczeń obowiązków związanych z wdrożeniem KSeF, tj. wskazanie:

  • okresu, w którym podatnicy będą mogli w sposób dotychczasowy, w okresie przejściowym po wprowadzeniu obowiązku KSeF, wystawiać faktury z kasy rejestrującej;
  • odroczenia obowiązku dokonywania płatności przelewem z podaniem numeru KSeF;
  • odroczenia kar wobec podatników za błędy związane ze stosowaniem obowiązku KSeF.

Podanie nowych dat dla wskazanych rozwiązań jest konieczne, z uwagi że te rozwiązania w ustawie odnoszą się wprost do odraczanej daty wejścia w życie KSeF, tj. 1 lipca 2024 r.

Nieprzeprowadzenie stosownych zmian legislacyjnych w zakresie przesunięcia daty wejścia w życie KSeF doprowadziłoby do sytuacji, w której z dniem 1 lipca 2024 r. podatnicy zostaliby ustawowo zmuszeni do obligatoryjnego e-fakturowania i korzystania z systemu wykazującego błędy i nieprzygotowanego do obsługi dużej liczby faktur, co groziłoby jego załamaniem i wiązałoby się zachwianiem stabilności i pewności prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, a w konsekwencji również z możliwością nałożenia – przewidzianych ustawą – kar na podatników za niewywiązywanie się z ich prawnych obowiązków.

Odroczenie wejścia w życie regulacji jest konieczne w celu zapewnienia kompletnego i wydajnościowo sprawnego pod względem technologicznym systemu. Wyeliminowanie w okresie długiego vacatio legis błędów czy problemów informatycznych zapewni możliwość wdrożenia rozwiązań KSeF i jego stosowania przez przedsiębiorców oraz zabezpieczy interes podatników.

Przesunięcie terminu wdrożenia KSeF wpłynie również na wydłużenie czasu na przygotowanie podatników do obowiązkowego e-fakturowania. W tym celu Ministerstwo Finansów uruchomi cykl praktycznych szkoleń dotyczących korzystania z darmowego oprogramowania, czyli Aplikacji Podatnika i e-mikrofirmy oraz zapewni dodatkowe wsparcie w postaci uruchamianej infolinii KIS.

W niniejszym projekcie w zakresie KSeF przewiduje się zmiany mające na celu wyłącznie przesunięcie terminów wejścia w życie obowiązków dotyczących KSeF. Propozycje uproszczeń w zakresie obowiązków dotyczących KSeF, zidentyfikowane w trakcie konsultacji ze stroną społeczną, będą przedmiotem odrębnych prac i będą zawarte w odrębnym projekcie.

Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE

Od 2004 r. we Włoszech funkcjonują przepisy dotyczące fakturowania elektronicznego. Pod koniec 2007 r. wprowadzono przepisy przewidujące obowiązkowe fakturowanie elektroniczne w sektorze publicznym (B2G). Na potrzeby tego fakturowania utworzono System wymiany Sistema di interscambio, (SdI) – platformę służącą przesyłaniu faktur elektronicznych do podmiotów publicznych. System rozwijano stopniowo – obowiązek fakturowania elektronicznego wprowadzono w życie etapami w latach 2014 i 2015. Celem zwalczania oszustw podatkowych poprzez promocję fakturowania elektronicznego od 1 stycznia 2017 r. udostępniono SdI na potrzeby fakturowania między podmiotami prywatnymi (sektor B2B oraz B2C).

Portugalia wprowadziła obowiązek raportowania danych dotyczących faktur wraz z danymi z ksiąg podatkowych w 2007 r. Regulacje te zostały wprowadzone w oparciu o SAF-T (Standard Audit File for Taxes Purposes) zaproponowany przez OECD w 2005 r.

Hiszpania wprowadziła obowiązek stosowania fakturowania elektronicznego w administracji publicznej w 2015 r. Miało to na celu promowanie rozpowszechniania i dystrybucji fakturowania elektronicznego oraz poprawę wymiany faktur między instytucjami rządowymi a przedsiębiorcami. Faktury są przekazywane w określonym formacie z wykorzystaniem podpisu elektronicznego. Transmisja odbywa się za pomocą platformy zwanej Punto General de Entrada de Facturas Electrónicas (FACe). W 2018 r. platforma została rozszerzona o fakturowanie B2B pod nazwą FACeB2B69. Przedsiębiorstwa, które są podwykonawcami, w przypadku zamówień sektora publicznego oraz gdy wystawiają faktury na kwotę powyżej 5.000 euro, są zobowiązane do korzystania z tej platformy. Inne hiszpańskie przedsiębiorstwa mają możliwość dobrowolnego korzystania z FACeB2B.

Podsumowanie wyników konsultacji

W dniu 3 kwietnia 2024 r. przedstawiono do konsultacji podatkowych (prekonsultacji) projekt rozwiązań prawnych, dotyczący zmian w zakresie obowiązkowego e-fakturowania w KSeF (wcześniej zorganizowano 9 spotkań konsultacyjnych – od 16 lutego do 1 marca br. – w których uczestniczyło łącznie około 10 tys. osób stacjonarnie w siedzibie Ministerstwa Finansów i on-line).

Prekonsultacje ze stroną społeczną trwały w okresie od 3 do 19 kwietnia br. Przedstawiony do prekonsultacji projekt rozwiązań prawnych zawierał propozycje zmian w zakresie odroczenia terminu wdrożenia KSeF oraz rozwiązania dotyczące uproszczenia otoczenia prawnego, których potrzebę wprowadzenia sygnalizowali podatnicy.

Przedsiębiorcy zasadniczo pozytywnie ocenili sposób konsultowania proponowanych rozwiązań, a w tym potrzebę odroczenia obowiązku KSeF i wprowadzenia go w jednym terminie podatników VAT czynnych i zwolnionych. Podobnie z pozytywną oceną spotkała się propozycja utrzymania odroczenia zawartych w ustawie obowiązków dotyczących KSeF.

W omawianym projekcie nowelizacji ustawy podjęta została wyłącznie kwestia odroczenia terminu wejścia w życie KSeF i towarzyszących mu dodatkowych odroczeń obowiązków zawartych w ustawie o KSeF. Pozostałe kwestie związane z KSeF, które podlegały prekonsultacjom, będą przedmiotem odrębnego projektu aktu prawnego i będą odrębnie procedowane.

Jest to spowodowane faktem, że ustawa wprowadzająca obowiązek KSeF wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2024 r., a w celu zapewnienia przesunięcia tego terminu konieczne jest niezwłoczne przeprowadzenie i zakończenie procesu legislacyjnego przed tym dniem.

Doradca VAT, Nr 221

Doradca VAT, Nr 221
Dostępny w wersji elektronicznej