Informacje podsumowujące

Dodano: 21 grudnia 2021

Przepisy ustawy o VAT regulują obowiązki podatników związane ze składaniem deklaracji VAT, ale dodatkowo również wprowadzają obowiązki składania przez podatników informacji podsumowujących. Informacje podsumowujące nie są deklaracjami podatkowymi, z których wynikałby obowiązek zapłaty podatku, są jedynie – jak wskazuje nazwa – składaną przez podatnika informacją, wykazującą zrealizowane transakcje. Są to jednak transakcje, które nie powodują powstania obowiązku podatkowego u tego podatnika, ale u innych podatników – nabywców towaru lub usługi. Celem składania tych informacji jest wskazanie przez dostawców, którzy nie są podatnikami od danej transakcji, kto jest podatnikiem w danej transakcji, tak aby organ podatkowy mógł skontrolować prawidłowość opodatkowania dostawy.

Obowiązek składania informacji podsumowujących

Obowiązek składania informacji podsumowujących ciąży w pierwszej kolejności na czynnych i zarejestrowanych podatnikach VAT – chodzi tu o podatników zarejestrowanych do transakcji VAT UE. Zakres składanych obowiązkowo informacji dotyczy 5 następujących transakcji:

  • Pierwsza grupa transakcji obejmuje wewnątrzwspólnotowe dostawy, przy czym chodzi tu o takie wewnątrzwspólnotowe dostawy, w odniesieniu do których podatnik ma prawo stosować stawkę 0%, zgodnie z art. 42 ustawy o VAT.

Jeżeli więc podatnik nie spełni warunków do zastosowania stawki 0% to nie ciąży na nim obowiązek złożenia informacji podsumowującej. Tego rodzaju transakcje podatnik będzie wykazywał na „zwykłych” deklaracjach VAT (VAT-7/VAT-7K). Dodatkowo przepis nakazuje składanie deklaracji VAT UE w takim przypadku, w którym nabywcą towarów jest podatnik podatku od wartości dodanej lub osoba prawna niebędąca takim podatnikiem, zidentyfikowana na potrzeby podatku od wartości dodanej.

  • Druga kategoria czynności, które podatnicy mają obowiązek wykazywać na deklaracjach VAT UE są wewnątrzwspólnotowe nabycia towaru.

Dotyczy to również tylko tych nabyć, które zostały dokonane na rzecz podatników zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej.

  • Trzecia kategoria to transakcje trójstronne dokonywane w procedurze uproszczonej.

Podobnie jak w ww. punktach, deklaracja dotyczy wyłącznie dostaw na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej.

  • Czwarta kategoria czynności, kiedy to podatnicy mają obowiązek składania deklaracji VAT-UE to sytuacje, w których do świadczonych przez nich usług ma zastosowanie art. 28b ustawy o VAT.

Chodzi tu więc o usługi, których miejscem świadczenia jest miejsce siedziby działalności gospodarczej podatnika będącego usługobiorcą. Regulacja ta dotyczy usług świadczonych na rzecz innego podatnika podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej. W myśl tej regulacji, zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca, jeżeli podatnik (usługodawca) nie posiada na terytorium tego państwa członkowskiego:

a)     siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej;

b)    siedziby działalności gospodarczej, posiada natomiast na tym terytorium stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, przy czym to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej lub inne miejsce prowadzenia działalności gospodarczej usługodawcy, jeżeli usługodawca posiada takie inne miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na tym terytorium, nie uczestniczy w tych transakcjach.

Regulacja obejmuje swoim zakresem tylko usługi, które są świadczone poza terytorium kraju, innych niż zwolnione od podatku od wartości dodanej lub opodatkowane stawką 0%, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca.

  • Piąta kategoria dotyczy natomiast informacji o przemieszczeniach towarów w procedurze magazynu typu call-off stock, o której mowa w dziale II rozdziale 3b, oraz o zmianach w zakresie tej procedury zawartych w informacjach.

Termin składania informacji podsumowujących

Informacje podsumowujące składa się w wersji elektronicznej za okresy miesięczne. Termin do złożenia informacji podsumowującej jest taki sam jak termin do złożenia deklaracji VAT – czyli do 25-tego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania transakcji. Informacje są składane tylko i wyłącznie w sytuacji, w której wystąpiły transakcje objęte obowiązkiem składania informacji. Informacje podsumowujące są obowiązkowo składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Odnośnie do określenia momentu powstania obowiązku podatkowego, dla usług, z tytułu których to odbiorca usługi jest podatnikiem VAT, stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego.

Jeżeli informacje podsumowujące są składane przez przedstawiciela podatkowego, to składa on tylko informacje dotyczące dokonanych wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, do rozliczenia których został on upoważniony. Odnośnie do zawartości deklaracji podsumowującej, to w chwili obecnej obowiązuje w tym zakresie rozporządzenie ministra finansów w sprawie informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach. Rozporządzenie to określa wzory informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach VAT-UE – stanowi on załącznik nr 1 do rozporządzenia. Kolejny załącznik to objaśnienia do informacji podsumowującej. Trzeci wzór to korekta informacji podsumowującej VAT-UEK.

Przepisu Kodeksu karnego skarbowego odnoszące się do komentowanej regulacji

Artykuł 80c Kodeksu karnego skarbowego

Kto, działając w imieniu lub interesie raportującej instytucji finansowej, wbrew przepisom ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami (Dz. U. poz. 648), nie dopełnia obowiązku:

1) stosowania zasad i procedur należytej staranności oraz procedur sprawozdawczych,

2) rejestrowania czynności podejmowanych w ramach procedur należytej staranności,

3) gromadzenia dokumentacji wymaganej w ramach stosowania procedur należytej staranności,

4) usunięcia w terminie nieprawidłowości wskazanych w wyniku kontroli, o którym mowa w art. 70 ust. 4 tej ustawy,

podlega karze grzywny do 180 stawek dziennych.

Regulacja przepisów prawa wspólnotowego, na której opiera się przepis krajowy

Artykuł 262 dyrektywy 2006/112/WE

Każdy podatnik zidentyfikowany do celów VAT składa informację podsumowującą zawierającą informacje dotyczące:

a) nabywców zidentyfikowanych do celów VAT, którym dostarczył towary na warunkach przewidzianych w art. 138 ust. 1 i ust. 2 lit. c);

b) osób zidentyfikowanych do celów VAT, którym dostarczył towary, które zostały mu dostarczone w drodze wewnątrzwspólnotowego nabycia, o którym mowa w art. 42;

c) podatników i osób prawnych niebędących podatnikami, które są zidentyfikowane do celów VAT, na rzecz których świadczył usługi inne niż usługi zwolnione z VAT w państwie członkowskim, w którym dana transakcja podlega opodatkowaniu, odnośnie do których usługobiorca jest zobowiązany do zapłaty podatku zgodnie z art. 196.

Artykuł 263 dyrektywy 2006/112/WE

1. Informacja podsumowująca sporządzana jest za każdy miesiąc kalendarzowy w terminie nieprzekraczającym jednego miesiąca, zgodnie z procedurami, które zostaną określone przez państwa członkowskie.

1a. Państwa członkowskie mogą jednak, na warunkach i w granicach, jakie mogą określić, zezwolić podatnikom na składanie informacji podsumowującej za każdy kwartał kalendarzowy, w terminie nieprzekraczającym jednego miesiąca od końca kwartału, gdy całkowita kwartalna wartość, bez VAT, wykonanych dostaw towarów, o których mowa w art. 264 ust. 1 lit. d) i art. 265 ust. 1 lit. c), nie przekracza za dany kwartał ani za żaden z czterech poprzednich kwartałów, kwoty 50.000 euro lub równowartości tej kwoty w walucie krajowej.

Możliwość przewidziana w akapicie pierwszym przestaje mieć zastosowanie z końcem miesiąca, w którym całkowita wartość, bez VAT, wykonanych dostaw towarów, o których mowa w art. 264 ust. 1 lit. d) i art. 265 ust. 1 lit. c), przekracza w danym kwartale kalendarzowym kwotę 50.000 euro lub równowartość tej kwoty w walucie krajowej. W takim przypadku informacja podsumowująca za miesiąc lub miesiące, które upłynęły od rozpoczęcia danego kwartału, jest składana w terminie nieprzekraczającym jednego miesiąca.

1b. Do dnia 31 grudnia 2011 r. państwa członkowskie mogą określić wysokość kwoty przewidzianej w ust. 1a na 100.000 euro lub równowartość tej kwoty w walucie krajowej.

1c. W odniesieniu do świadczenia usług, o których mowa w art. 264 ust. 1 lit. d), państwa członkowskie mogą, na warunkach i w granicach, jakie mogą określić, zezwolić podatnikom na składanie informacji podsumowującej za każdy kwartał kalendarzowy w terminie nieprzekraczającym jednego miesiąca od końca kwartału.

Państwa członkowskie mogą w szczególności wymagać od podatników dokonujących transakcji dostaw towarów i świadczenia usług, o których mowa w art. 264 ust. 1 lit. d), by składali informacje podsumowujące w terminie wynikającym z zastosowania ust. 1-1b.

2. Państwa członkowskie, na warunkach przez siebie określonych, zezwalają na składanie informacji podsumowującej, o której mowa w ust. 1, drogą elektroniczną; mogą też wymagać składania informacji podsumowującej drogą elektroniczną.

Artykuł 264 dyrektywy 2006/112/WE

1. Informacja podsumowująca zawiera następujące informacje:

a) 141 numer identyfikacyjny VAT podatnika w państwie członkowskim, w którym należy złożyć informację podsumowującą, a pod którym dokonał on dostaw towarów na warunkach przewidzianych w art. 138 ust. 1 i pod którym świadczył usługi podlegające opodatkowaniu na warunkach przewidzianych w art. 44;

b) 142 numer identyfikacyjny VAT każdego nabywcy towarów lub każdego usługobiorcy w państwie członkowskim innym niż państwo, w którym należy złożyć informację podsumowującą, a pod którym dostarczano mu towary lub świadczono usługi;

c) numer identyfikacyjny VAT podatnika w państwie członkowskim, w którym należy złożyć informację podsumowującą, a pod którym dokonał on do innego państwa członkowskiego przemieszczenia, o którym mowa w art. 138 ust. 2 lit. c), a także numer identyfikacyjny podatnika w państwie członkowskim zakończenia wysyłki lub transportu;

d) 143 w odniesieniu do każdego nabywcy towarów lub usługobiorcy, całkowitą wartość dostaw towarów i całkowitą wartość transakcji świadczenia usług dokonanych przez podatnika;

e) w odniesieniu do dostaw towarów polegających na ich przemieszczeniu do innego państwa członkowskiego zgodnie z art. 138 ust. 2 lit. c), całkowitą wartość takich dostaw określoną zgodnie z art. 76;

f) kwotę korekt dokonanych zgodnie z art. 90.

2. 144 Wartość, o której mowa w ust. 1 lit. d), deklarowana jest za okres objęty deklaracją, określony zgodnie z art. 263 ust. 1-1c, w którym VAT stał się wymagalny.

Kwota, o której mowa w ust. 1 lit. f), deklarowana jest za okres objęty deklaracją, określony zgodnie z art. 263 ust. 1-1c, w którym nabywca towarów został powiadomiony o korekcie.

Artykuł 265 dyrektywy 2006/112/WE

1. W przypadku wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów, o których mowa w art. 42, podatnik zidentyfikowany do celów VAT w państwie członkowskim, które nadało mu numer identyfikacyjny VAT, pod którym dokonał on tych nabyć, wyraźnie wykazuje w informacji podsumowującej następujące informacje:

a) swój numer identyfikacyjny VAT w tym państwie członkowskim, pod którym dokonał nabycia oraz późniejszej dostawy towarów;

b) numer identyfikacyjny VAT, w państwie członkowskim zakończenia wysyłki lub transportu towarów, odbiorcy późniejszej dostawy dokonanej przez podatnika;

c) w odniesieniu do każdego odbiorcy późniejszej dostawy, całkowitą wartość, z wyłączeniem VAT, dostaw dokonanych przez podatnika w państwie członkowskim zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

2. 145 Wartość, o której mowa w ust. 1 lit. c), deklarowana jest za okres objęty deklaracją, określony zgodnie z art. 263 ust. 1-1b, w którym VAT stał się wymagalny.

Artykuł 266 dyrektywy 2006/112/WE

W drodze odstępstwa od art. 264 i 265, państwa członkowskie mogą postanowić, że informacje podsumowujące będą zawierać dodatkowe informacje.

Artykuł 267 dyrektywy 2006/112/WE

Państwa członkowskie podejmują niezbędne środki w celu zapewnienia, że osoby, które zgodnie z art. 194 i 204, uznaje się za osoby zobowiązane do zapłaty VAT zamiast podatnika niemającego siedziby na ich terytorium, wypełniają obowiązki dotyczące składania informacji podsumowujących przewidziane w niniejszym rozdziale.

Artykuł 268 dyrektywy 2006/112/WE

Państwa członkowskie mogą wymagać, aby podatnicy, którzy na ich terytorium dokonują wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów oraz transakcji uznanych za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o których mowa w art. 21 i 22, składali deklaracje zawierające szczegóły takich nabyć, pod warunkiem jednak, że deklaracje te nie będą wymagane w odniesieniu do okresów krótszych niż jeden miesiąc.

Artykuł 269 dyrektywy 2006/112/WE

Stanowiąc jednomyślnie na wniosek Komisji, Rada może upoważnić każde państwo członkowskie do wprowadzenia szczególnych środków przewidzianych w art. 270 i 271 w celu uproszczenia obowiązku składania informacji podsumowującej przewidzianego w niniejszym rozdziale. Środki takie nie mogą zagrażać właściwej kontroli wewnątrzwspólnotowych transakcji.

Artykuł 270 dyrektywy 2006/112/WE

Na mocy upoważnienia, o którym mowa w art. 269, państwa członkowskie mogą zezwolić podatnikom na składanie rocznych informacji podsumowujących wskazujących numery identyfikacyjne VAT, w innym państwie członkowskim, każdego nabywcy, któremu podatnik dostarczył towary na warunkach przewidzianych w art. 138 ust. 1 i ust. 2 lit. c), jeżeli podatnik spełni następujące trzy warunki:

a) całkowita roczna wartość, z wyłączeniem VAT, dokonywanych przez niego dostaw towarów i świadczenia usług nie przekracza o więcej niż 35.000 EUR lub równowartość tej kwoty w walucie krajowej, kwoty obrotu rocznego stanowiącej punkt odniesienia do zastosowania zwolnienia dla małych przedsiębiorstw przewidzianego w art. 282-292;

b) całkowita roczna wartość, z wyłączeniem VAT, dostaw towarów dokonanych przez niego na warunkach przewidzianych w art. 138 nie przekracza kwoty 15.000 EUR lub równowartości tej kwoty w walucie krajowej;

c) dostawy towarów dokonane przez niego na warunkach przewidzianych w art. 138 nie są dostawami nowych środków transportu.

Artykuł 271 dyrektywy 2006/112/WE

Na mocy upoważnienia, o którym mowa w art. 269, państwa członkowskie, które ustaliły, że okres rozliczeniowy, za który podatnik składa deklarację VAT, o której mowa w art. 250, przekracza trzy miesiące, mogą zezwolić temu podatnikowi na złożenie informacji podsumowującej za ten sam okres, jeżeli podatnik ten spełnia następujące trzy warunki:

a) całkowita roczna wartość, z wyłączeniem VAT, dokonywanych przez niego dostaw towarów i świadczenia usług nie przekracza kwoty 200.000 EUR lub równowartości tej kwoty w walucie krajowej;

b) całkowita roczna wartość, z wyłączeniem VAT, dostaw towarów dokonanych przez niego na warunkach przewidzianych w art. 138 nie przekracza kwoty 15.000 EUR lub równowartości tej kwoty w walucie krajowej;

c) dostawy towarów dokonane przez niego na warunkach przewidzianych w art. 138 nie są dostawami nowych środków transportu.

Wybrane orzeczenia odnoszące się do komentowanego przepisu

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 30 sierpnia 2016 r., I SA/Wr 585/16, LEX nr 2122462  

Aby stosować stawkę "0" przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów nabywca winien posiadać numer identyfikacji nadany mu przez państwo członkowskie inne niż RP. Wreszcie należy zauważyć, że skoro obowiązek składania informacji podsumowującej dotyczy tylko transakcji ze stawką "0", to skoro podmiot gospodarczy nie jest uprawniony do skorzystania z preferencyjnej stawki VAT 0% nie jest on również zobowiązany do złożenia informacji podsumowującej.

Korekta informacji podsumowującej

W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek błędów w złożonej informacji podsumowującej podmiot, który złożył informację podsumowującą, jest obowiązany złożyć niezwłocznie korektę tej informacji za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Doradca VAT, Nr specjalny 72

Doradca VAT, Nr specjalny 72
Dostępny w wersji elektronicznej