Pakiet VAT e-commerce – problemy z wdrażaniem nowych przepisów

Mirosław Siwiński

Autor: Mirosław Siwiński

Dodano: 9 lipca 2021
znaki zawiłości - drogowskazy

Wszyscy wiemy, że 1 lipca 2021 r. weszły w życie przepisy tzw. pakietu e-commerce VAT. Czy jednak na pewno tak się stało? Niezupełnie, gdyż w życie weszły tak naprawdę tylko te regulacje, które wejść musiały (ustawa i niektóre akty wykonawcze) oraz projekt objaśnień ministerialnych. Jednak podobnie jak miało to miejsce z objaśnieniami do SLMI VAT, także i te nie tylko nie wyjaśniły wszystkich wątpliwości, ale przysporzyły dodatkowych problemów interpretacyjnych.

Obowiązki dla WSTO – wątpliwości i kontrowersje

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów na odległość – czyli WSTO – to obowiązek rozliczania z dostaw na rzecz konsumentów i wybranych innych podmiotów (w uproszczeniu nie rozliczających WNT w państwie zakończenia transportu) w ww. państwa. Sam obowiązek (jak i obowiązki z nim związane), budzą jednak kilka wątpliwości.

Limit sprzedaży

Pierwsze związane są z samym limitem 10.000 euro. Niewątpliwie należy go liczyć według kursu sztywnego z polskich przepisów, czyli obecnie jest to 42.000 zł i trzymać się tej wartości. Czytając jednak art. 22a ust. 1 pkt 3 („suma całkowitej wartości dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych na terytorium państwa członkowskiego”) można odnieść wrażenie, że limit WSTO (i usług TBE) liczymy w odniesieniu do każdego państwa członkowskiego odrębnie. Nic bardziej mylnego.

Zapamiętaj! Limit dotyczy ww. świadczeń w odniesieniu do wszystkich państw członkowskich (poza państwem wysyłki oczywiście), co powoduje jego błyskawiczne wyczerpanie w przypadku dużej części podatników.

Tego jednak dowiemy się dopiero z projektu objaśnień MF i innych nienormatywnych publikacji. Druga kwestia związana z limitem, to jego liczenie w bieżącym roku. Brak przepisów przejściowych – co potwierdza zresztą projekt objaśnień MF oznacza, że limit liczymy w odniesieniu do wartości sprzedaży od 1 stycznia 2021 r., a nie od wejścia w życie przepisów, a więc mógł się już wyczerpać przed tym momentem.

Wyczerpania limitu już „na wejściu” w sytuacji wyżej opisanej, oznacza konieczność dokonania wyboru: „uproszczenie OSS” lub rejestracja w państwie konsumpcji. I oczywiście odnosi się to do dostaw do wszystkich państw członkowskich, podobnie zresztą jak decyzja o rezygnacji z opodatkowania VAT w państwie wysyłki. To co już wiadomo to to, że wyboru opodatkowania składamy na druku VAT-29, który zastąpił VAT-21 właściwy dla sprzedaży wysyłkowej.

Miejsce świadczenia

Dodatkowo ostateczny tekst nowych przepisów rozwiewa również dwie inne istotne wątpliwości, wynikające z różnic pomiędzy Notami wyjaśniającymi KE a projektem ustawy:

  • Jeżeli mamy siedzibę w jakimkolwiek państwie członkowskim identyfikacji, to nawet jeżeli mamy stałe miejsce prowadzenia działalności w innym państwie, to państwem identyfikacji może być wyłącznie państwo siedziby.
  • Jeżeli zgłosimy się do OSS, to nie możemy wybranych WSTO lub usług korzystających z OSS rozliczać w państwie zakończenia wysyłki.

Warto zwrócić uwagę na to, czego nie musimy obejmować jednak OSS, nawet jeżeli wybierzemy to „uproszczenie” (skąd cudzysłów o tym dalej). Otóż, jeżeli mamy jednak stałe miejsce prowadzenia działalności w innym państwie i z tego miejsca dostarczamy towary do konsumentów w tym państwie, to nie jest to WSTO, lecz tamtejsza dostawa krajowa.

Załóżmy, że przedsiębiorca prowadzi działalność w Polsce i ma stałe miejsce prowadzenia działalności we Francji. Z Polski dostarcza towary do klientów niebędących podatnikami w Polsce i Niemczech, a z Francji do krajowych klientów oraz do Czech. Dostawy z Polski do Polskich konsumentów i z Francji do francuskich konsumentów, są rozliczane jako dostawy krajowe. Pozostałe jako WSTO, przy czym rejestracja do OSS musi nastąpić w Polsce.

Autor:

Mirosław Siwiński

Mirosław Siwiński

Autor: Mirosław Siwiński

Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego w 2001 r. Doradca podatkowy i radca prawny w Advicero Tax Nexia. Od 2004 r. wykładowca w zakresie VAT, podatku akcyzowego oraz analizy podatkowej. Autor lub współautor ponad 250 artykułów oraz ponad 20 książek o tematyce podatkowej. Do 2019 r. Dyrektor Departamentu Podatków Kancelarii Prof. W. Modzelewskiego

Doradca VAT, Nr specjalny 72

Doradca VAT, Nr specjalny 72
Dostępny w wersji elektronicznej