Sprawdź, jak zmieniły się przepisy dotyczące JPK_VAT

Autor: Łukasz Matusiakiewicz

Dodano: 20 lipca 2021
sprawdź jak zmieniają się przepisy o VAT

Resort finansów wydał rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Nowela przewiduje zmiany w zakresie danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług, a więc pośrednio w treści nowego pliku JPK_VAT.

Faktury uproszczone

Zmiany mają m.in. na celu uregulowanie zbiorczego wykazywania paragonów z NIP (do kwoty 450 zł, czyli uznanych za faktury uproszczone), bez konieczności wykazywania każdego takiego paragonu w ewidencji odrębnie.

Faktury wystawiane za przejazd autostradą lub w formie biletu

Podobne zasady dotyczą faktur za przejazd autostradą lub wystawianych w formie biletu. Zatem doprecyzowano kwestię zbiorczego wykazywania faktur za przejazd autostradą płatną lub przejazd na dowolną odległość, wystawianych w formie biletu jednorazowego przez podatników uprawnionych do świadczenia usług polegających na przewozie osób: kolejami normalnotorowymi, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami.

Ulga na złe długi

Tu dodano obowiązek wykazania w ewidencji terminu płatności lub daty dokonania zapłaty. Zmiana ułatwi weryfikację nieściągalności wierzytelności bez konieczności przeprowadzania np. czynności sprawdzających z udziałem podatnika.

Oznaczenia GTU

W celu wyeliminowania różnic między strukturą JPK_VAT z deklaracją a wskazanymi w rozporządzeniu oznaczeniami zmieniono sposób oznaczeń z oznaczeń typu „01” do „13” na „GTU_01” do „GTU_13”. Nadto doprecyzowano zapisy wskazując odniesienie do kodów CN wg Nomenklatury scalonej (CN 2020) lub powołując się na klasyfikację PKWiU 2015.

§ 10 ust. 3 pkt 1 lit. rozporządzenia doprecyzowano, że „GTU_01” dotyczy napojów alkoholowych o zawartości alkoholu pow. 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, oznaczonych kodami CN 2203-2208. Odwołanie do przepisów ustawy o podatku akcyzowym zastąpiono definicją napojów alkoholowych opartą o kody nomenklatury scalonej CN.

Z § 10 ust. 3 pkt 1 lit. c rozporządzenia wynika, że „GTU_03” nie obejmuje olejów opałowych podlegających oznaczeniu „GTU_02”. Chodzi o eliminację podwójnego przypisywania oznaczeń, tj. GTU_02 i GTU_03 dla tych samych dostaw oleju opałowego.

W § 10 ust. 3 pkt 1 lit. f rozporządzenia wyjaśniono, że dostawa folii typu stretch wymienionej w poz. 9 załącznika nr 15 do ustawy o VAT, jeżeli stanowi odrębną dostawę poza dostawą urządzeń elektronicznych oraz części do nich, również ma być oznaczana „GTU_06”. Natomiast w § 10 ust. 3 pkt 1 lit. g rozporządzenia doprecyzowano, że „GTU_07” odnosi się do wszystkich pojazdów, a nie tylko samochodowych oraz części do tych pojazdów, które zostały wymienione w Nomenklaturze Scalonej wyłącznie o kodach CN 8701–8708.

Z kolei w § 10 w ust. 3 pkt 1 lit. h rozporządzenia, z uwagi na zmianę brzmienia załącznika nr 12 do ustawy o VAT, wskazano, że „GTU_08” dotyczy metali szlachetnych oraz nieszlachetnych wyłącznie określonych w poz. 1 załącznika nr 12 do ustawy.

W § 10 w ust. 3 pkt 1 lit. i rozporządzenia zdecydowano, by oznaczeniu „GTU_09” podlegały inne towary, niż wskazane w art. 37av ust. 1 ustawy z 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne. Ma temu służyć usunięcie sformułowania: „leków oraz wyrobów medycznych”. Oznaczenie „GTU_09” dotyczy tylko towarów objętych obowiązkiem zgłoszenia, które ujęto w wykazie produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych zagrożonych brakiem dostępności w Polsce.

W § 10 ust. 3 pkt 1 lit. j rozporządzenia dookreślono, że „GTU_10” dotyczy nie tylko budynków, budowli i gruntów, ale też ich części i udziałów w prawie własności. W praktyce zatem ma to duże znaczenie np. dla sprzedaży lokali. Natomiast w § 10 ust. 3 pkt 2 lit. b rozporządzenia w odniesieniu do usług objętych „GTU_12” – odwołano się wprost do klasyfikacji CN i PKWiU. Zatem oznaczenie to obejmie wprost usługi o charakterze niematerialnym, tj. wyłącznie:

  • doradcze, w tym doradztwo prawne i podatkowe, doradztwo związane z zarządzaniem (PKWiU 62.02.1, 62.02.2, 66.19.91, 69.20.3, 70.22.11, 70.22.12, 70.22.13, 70.22.14, 70.22.15, 70.22.16, 70.22.3, 71.11.24, 71.11.42, 71.12.11, 71.12.31, 74.90.13, 74.90.15, 74.90.19),
  • w zakresie rachunkowości i audytu finansowego (PKWiU 69.20.1, 69.20.2),
  • prawne (PKWiU 69.1),
  • zarządcze (PKWiU 62.03, 63.11.12, 66.11.19, 66.30, 68.32, 69.20.4, 70.22.17, 70.22.2, 90.02.19.1),
  • firm centralnych (PKWiU 70.1),
  • marketingowe lub reklamowe (PKWiU 73.1),
  • badania rynku i opinii publicznej (PKWiU 73.2),
  • badań naukowych i prac rozwojowych (PKWiU 72),
  • w zakresie pozaszkolnych form edukacji (PKWiU 85.5).

Tak więc warto m.in. zauważyć, że oznaczeniem tym objęto także usługi audytu finansowego, gdyż są to usługi tzw. wrażliwe, często wykorzystywane do podwyższania kosztów. Nadto dla uproszczenia obowiązków ewidencyjnych – czynności udokumentowane dokumentem zbiorczym wewnętrznym zawierającym sprzedaż z kas rejestrujących „RO” i dokumentem wewnętrznym „WEW” nie muszą być oznaczane GTU. Zmiany w tym zakresie przedstawia także poniższa tabela.

Doprecyzowanie zakresu stosowania kodów GTU

Kod GTU

Projektowany zakres stosowania od 1 lipca 2021 r.

Zmiana

GTU_01

napoje alkoholowe o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, piwa oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (CN 2203-2208)

odejście od definicji napojów alkoholowych zawartych w ustawie o podatku akcyzowym na rzecz wskazania kodów CN

GTU_03

oleje opałowe nieobjęte kodem GTU_02,

oleje smarowe i pozostałe oleje (CN od 2710 19 71 do 2710 19 83 i CN od 2710 19 87 do 2710 19 99), z wyłączeniem smarów plastycznych zaliczonych do kodu CN 2710 19 99),

oleje smarowe (CN 2710 20 90),

preparaty smarowe (CN 3403) z wyłączeniem smarów plastycznych

doprecyzowanie, że kod GTU_03 nie jest stosowany do olejów opałowych objętych kodem GTU_02

GTU_06

urządzenia elektroniczne oraz części i materiałów do nich określone w poz. 7, 8, 59–63, 65, 66, 69 i 94–96 załącznika nr 15 do ustawy o VAT, a także folia typu stretch określona w poz. 9 tego załącznika

doprecyzowanie, że kod GTU_06 dotyczy również folii typu stretch

GTU_07

pojazdy oraz części (CN ex 8701–8708)

rozszerzenie zakresu stosowania kodu GTU_07 na wszystkie pojazdy (nie tylko samochodowe) oraz części do pojazdów objęte kodami CN 8701–8708

GTU_08

metale szlachetne oraz nieszlachetne określone w poz. 1 załącznika nr 12 do ustawy o VAT oraz w poz. 12–25, 33–40, 45, 46, 56 i 78 załącznika nr 15 do ustawy o VAT

wskazanie, że oznaczenie GTU_0 dotyczy metali szlachetnych oraz nieszlachetnych wyłącznie określonych w poz. 1 załącznika nr 12 do ustawy o VAT, która obecnie obejmuje m.in. zakres towarów z poz. 2 i 3 tego załącznika w brzmieniu obowiązującym do końca 2020 roku

GTU_09

produkty lecznicze, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne objęte obowiązkiem zgłoszenia, o którym mowa w art. 37av ust. 1 ustawy z 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 944 ze zm.)

doprecyzowanie, że oznaczenie GTU_09 należy stosować tylko do towarów, co do których podatnik zgłosił Głównemu Inspektorowi Farmaceutycznemu zamiar wywozu poza terytorium Polski lub zbycia podmiotowi prowadzącemu działalność poza terytorium Polski

GTU_10

budynki, budowle i grunty oraz ich części i udziały w prawie własności, a także przeniesienie prawa do rozporządzania budynkami, budowlami i gruntami oraz ich częściami i udziałami w prawie własności jak właściciel, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT

dookreślenie, że oznaczenie GTU_10 dotyczy nie tylko budynków, budowli i gruntów, ale również ich części i udziałów w prawie własności, a także przeniesienie prawa do rozporządzania budynkami, budowlami i gruntami oraz ich częściami i udziałami w prawie własności jak właściciel, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT ustawy o VAT

GTU_12

1) usługi doradcze, w tym doradztwa prawnego i podatkowego oraz doradztwa związanego z zarządzaniem (PKWiU 62.02.1, 62.02.2, 66.19.91, 69.20.3, 70.22.11, 70.22.12, 70.22.13, 70.22.14, 70.22.15, 70.22.16, 70.22.3, 71.11.24, 71.11.42, 71.12.11, 71.12.31, 74.90.13, 74.90.15, 74.90.19),

2) usługi w zakresie rachunkowości i audytu finansowego (PKWiU 69.20.1, 69.20.2),

3) usługi prawne (PKWiU 69.1),

4) usługi zarządcze (PKWiU 62.03, 63.11.12, 66.11.19, 66.30, 68.32, 69.20.4, 70.22.17, 70.22.2, 90.02.19.1),

5) usługi firm centralnych (PKWiU 70.1),

6) usługi marketingowe lub reklamowe (PKWiU 73.1),

7) usługi badania rynku i opinii publicznej (PKWiU 73.2),

8) usługi badań naukowych i prac rozwojowych (PKWiU 72)

9) usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji (PKWiU 85.5)

przypisanie, do wymienionych usług o charakterze niematerialnym objętych oznaczeniem GTU_12 symboli PKWiU,

objęcie tym oznaczeniem usług audytu finansowego (PKWiU 69.20.1),

objęcie tym oznaczeniem usług w zakresie rachunkowości (69.20.2), a nie – jak rzecz się ma obecnie – usług księgowych,

objęcie tym oznaczeniem usług w zakresie pozaszkolnych form edukacji (PKWiU 85.5), a nie – jak rzecz się ma obecnie – usług szkoleniowych

GTU_13

usługi transportowe i gospodarki magazynowej (PKWiU 49.4, 52.1)

wykreślenie wyrazów „sekcja H” i „2015 symbol”

Oznaczenia „TP”

W § 10 rozporządzenia dodano ust. 4b, gdzie uregulowano wyłączenie dla stosowania oznaczenia „TP” w przypadku dostaw towarów oraz świadczenia usług, gdy powiązania między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego, lub ich związkami. Ogólnie jednak pozostawiono bez zmian obowiązek oznaczania symbolem TP transakcji z podmiotami powiązanymi, bez względu na ich wartość.

Oznaczenia MPP

W świetle najnowszych zmian w § 10 rozporządzenia ust. 4 uchylony został punkt 13 w związku ze zgłaszanymi uwagami do oznaczania transakcji obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności w ewidencji sprzedaży. Stąd w JPK_VAT z deklaracją nie należy stosować oznaczenia „MPP”. Analogicznie w § 11 ust. 2 uchylono pkt 2 (oznaczenie „MPP” w ewidencji zakupów).

Korekty in minusw ewidencji zakupu

W § 11 rozporządzenia dodano ust. 9, gdzie wprowadzono rozwiązanie, aby zmniejszenie podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 19a ustawy, może być wykazane w ewidencji na podstawie dokumentu wewnętrznego z oznaczeniem „WEW”.

Zmiany korespondujące z wdrażaniem pakietu VAT e-commerce

Rozporządzenie przewiduje w § 7 pkt 8 wprowadzenie oznaczenia podatnika, który wykonywał w okresie rozliczeniowym czynności, o których mowa w art. 109b ust. 4 ustawy o VAT (np. platforma handlowa, portal). Z § 10 ust. 4 wynika zaś, iż przewiduje się zastąpienie oznaczeń „SW” i „EE” jednym wspólnym oznaczeniem „WSTO_EE”. Konieczność dostosowania rozporządzenia w zakresie oznaczeń „SW” – dostawy w ramach sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju, o której mowa w art. 23 ustawy, oraz „EE” – świadczenia usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych (usługi TBE), o których mowa w art. 28k ustawy, wynika ze zmian w ustawie o VAT (pakiet e-commerce).

Przypomnijmy, że wdrożenie tzw. pakietu VAT e-commerce zakłada uchylenie pojęcia sprzedaży wysyłkowej na i z terytorium kraju i wprowadza pojęcie wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość (WSTO).

Skoro w związku z pakietem VAT e-commerce ma obowiązywać jeden próg obejmujący WSTO i usługi TBE, wprowadza się jedno oznaczenie „WSTO_EE” w miejsce oznaczeń „SW” i „EE”.

Oznaczenie „WSTO_EE” byłoby stosowane do każdej dostawy w ramach WSTO i każdej usługi TBE świadczonej na rzecz nabywcy posiadającego siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w państwie członkowskim innym niż Polska, opodatkowanych na terytorium kraju (kiedy podatnik nie przekroczył limitu), jak i opodatkowanych poza terytorium kraju (kiedy podatnik przekroczył limit lub złożył stosowne zawiadomienie o skorzystaniu z opcji). Limit 42.000 zł determinuje więc miejsce opodatkowania.

Dlatego też wprowadzono oznaczenia „IED” (Interfejs Elektroniczny Dostawca), które ma na celu monitorowanie dostawy towarów, o której mowa w art. 7a ust. 1 i 2 ustawy o VAT. Chodzi więc o potrzebę monitorowania takich transakcji.

Wejście w życie nowych przepisów

Nowe przepisy weszły w życie od 1 lipca 2021 r. (jednak do chwili oddawania tego numeru do druku rozporządzenie nie zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw). Do rozliczenia za czerwiec 2021 roku należy stosować przepisy dotychczasowe. To zaś oznacza w praktyce, że nowe zasady obowiązują przy rozliczeniach składanych w sierpniu – za lipiec. Przy czym przepisy dotyczące WSTO zasadniczo będą stosowane, począwszy od rozliczenia za styczeń 2022 roku.

Natomiast zamiast oznaczenia „WSTO_EE” w rozliczeniach za miesiące lipiec-grudzień 2021 roku, do WSTO towarów, które w momencie rozpoczęcia ich wysyłki lub transportu znajdują się na terytorium kraju, oraz świadczenia usług „TBE”, o których mowa w art. 28k ustawy, na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, posiadających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub miejsce pobytu na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju – powinny być stosowane w ewidencji oznaczenie „EE”.

Autor:

Łukasz Matusiakiewicz, radca prawny specjalizujący się w VAT

Słowa kluczowe:
JPK_VAT

Doradca VAT, Nr 220

Doradca VAT, Nr 220
Dostępny w wersji elektronicznej