Pakiet VAT e-commerce – problemy z wdrażaniem nowych przepisów

Mirosław Siwiński

Autor: Mirosław Siwiński

Dodano: 31 sierpnia 2021
  Pakiet VAT e-commerce – problemy z wdrażaniem nowych przepisów

1 lipca 2021 r. weszły w życie przepisy tzw. pakietu e-commerce VAT. Czy jednak na pewno tak się stało? Niezupełnie, gdyż w życie weszły tak naprawdę tylko te regulacje, które wejść musiały (ustawa i niektóre akty wykonawcze) oraz projekt objaśnień ministerialnych. Jednak podobnie jak miało to miejsce z objaśnieniami do SLIM VAT, także i te nie tylko nie wyjaśniły wszystkich wątpliwości, ale przysporzyły dodatkowych problemów interpretacyjnych.

Obowiązki dla WSTO – wątpliwości i kontrowersje

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów na odległość – czyli WSTO – to obowiązek rozliczania z dostaw na rzecz konsumentów i wybranych innych podmiotów (w uproszczeniu nierozliczających WNT w państwie zakończenia transportu) w ww. państwa. Sam obowiązek, jak i obowiązki z nim związane, budzą jednak kilka wątpliwości.

Limit sprzedaży

Pierwsze związane są z samym limitem 10.000 euro. Niewątpliwie należy go liczyć według kursu sztywnego z polskich przepisów, czyli obecnie jest to 42.000 zł, i trzymać się tej wartości. Czytając jednak art. 22a ust. 1 pkt 3 („suma całkowitej wartości dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych na terytorium państwa członkowskiego”), można odnieść wrażenie, że limit WSTO (i usług TBE) liczymy w odniesieniu do każdego państwa członkowskiego odrębnie. Nic bardziej mylnego.

Zapamiętaj! Limit dotyczy ww. świadczeń w odniesieniu do wszystkich państw członkowskich (poza państwem wysyłki oczywiście), co powoduje jego błyskawiczne wyczerpanie w przypadku dużej części podatników.

Tego jednak dowiemy się dopiero z projektu objaśnień MF i innych nienormatywnych publikacji. Druga kwestia związana z limitem to jego liczenie w bieżącym roku. Brak przepisów przejściowych – co potwierdza zresztą projekt objaśnień MF – oznacza, że limit liczymy w odniesieniu do wartości sprzedaży od 1 stycznia 2021 r., a nie od wejścia w życie przepisów, a więc mógł się już wyczerpać przed tym momentem.

Wyczerpanie limitu już „na wejściu” w sytuacji wyżej opisanej oznacza konieczność dokonania wyboru: „uproszczenie OSS” lub rejestracja w państwie konsumpcji. I oczywiście odnosi się to do dostaw do wszystkich państw członkowskich, podobnie zresztą jak decyzja o rezygnacji z opodatkowania VAT w państwie wysyłki. To, co już wiadomo, to to, że informację co do wyboru opodatkowania składamy na druku VAT-29, który zastąpił VAT-21 właściwy dla sprzedaży wysyłkowej.

Miejsce świadczenia

Dodatkowo ostateczny tekst nowych przepisów rozwiewa również dwie inne istotne wątpliwości, wynikające z różnic pomiędzy Notami wyjaśniającymi KE a projektem ustawy:

Jeżeli mamy siedzibę w jakimkolwiek państwie członkowskim identyfikacji, to nawet jeżeli mamy stałe miejsce prowadzenia działalności w innym państwie, to państwem identyfikacji może być wyłącznie państwo siedziby.

Jeżeli zgłosimy się do OSS, to nie możemy wybranych WSTO lub usług korzystających z OSS rozliczać w państwie zakończenia wysyłki.

Warto zwrócić uwagę na to, czego nie musimy obejmować jednak OSS, nawet jeżeli wybierzemy to „uproszczenie” (skąd cudzysłów – o tym dalej). Otóż jeżeli mamy jednak stałe miejsce prowadzenia działalności w innym państwie i z tego miejsca dostarczamy towary do konsumentów w tym państwie, to nie jest to WSTO, lecz tamtejsza dostawa krajowa.

Rozliczanie sprzedaży transgranicznej

Przedsiębiorca prowadzi działalność w Polsce i ma stałe miejsce prowadzenia działalności we Francji. Z Polski dostarcza towary do klientów niebędących podatnikami w Polsce i Niemczech, a z Francji do krajowych klientów oraz do Czech. Dostawy z Polski do polskich konsumentów i z Francji do francuskich konsumentów, są rozliczane jako dostawy krajowe. Pozostałe jako WSTO, przy czym rejestracja do OSS musi nastąpić w Polsce.

WSTO – obowiązki dokumentacyjne

Trudno na ten moment powiedzieć cokolwiek o deklaracji, poza tym, że będzie elektroniczna i ma zawierać:

1) numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku;

2) dla każdego państwa członkowskiego konsumpcji, w którym VAT jest należny:

a) całkowitą wartość, pomniejszoną o kwotę VAT, następujących transakcji:

– wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość,

– dostawy towarów dokonywanej przez podatnika ułatwiającego takie dostawy zgodnie z art. 7a ust. 2, jeżeli wysyłka lub transport tych towarów rozpoczynają się i kończą na terytorium kraju,

– świadczenia usług,

b) całkowitą kwotę podatku należnego przypadającą na transakcje, o których mowa w lit. a, wraz z jej podziałem na kwoty odpowiadające poszczególnym stawkom VAT,

c) stawki VAT;

3) kwotę podatku należnego ogółem.

Natomiast w przypadku, gdy towary są wysyłane lub transportowane z państw członkowskich innych niż państwo członkowskie identyfikacji, deklaracja VAT oprócz informacji, o których mowa w ust. 4, powinna zawierać:

1) dla każdego państwa członkowskiego, z którego towary są wysyłane lub transportowane:

a) całkowitą wartość, pomniejszoną o kwotę VAT, następujących dostaw towarów:

– wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość innej niż dokonywana przez podatnika ułatwiającego takie dostawy zgodnie z art. 7a ust. 2,

– wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość i dostawy towarów, jeżeli wysyłka lub transport tych towarów rozpoczyna się i kończy na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego identyfikacji, dokonanej przez podatnika ułatwiającego takie dostawy zgodnie z art. 7a ust. 2,

b) całkowitą kwotę podatku należnego przypadającą na transakcje, o których mowa w lit. a, wraz z jej podziałem na kwoty odpowiadające poszczególnym stawkom VAT,

c) stawki VAT;

2) w przypadku dostaw, o których mowa w pkt 1 lit. a tiret pierwsze – numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej, a w przypadku jego braku – numer, za pomocą którego ten podatnik jest zidentyfikowany do celów podatkowych w państwie członkowskim, z którego towary są wysyłane lub transportowane,

3) w przypadku dostaw, o których mowa w pkt 1 lit. a tiret drugie – numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej, a w przypadku jego braku – numer, za pomocą którego ten podatnik jest zidentyfikowany dla celów podatkowych w państwie członkowskim, z którego towary są wysyłane lub transportowane, o ile jest dostępny.

Ewidencja transakcji objętych procedurą unijną

Trzeba pamiętać, iż resort finansów nie wyrobił się na 1 lipca 2021 r. z rozporządzeniami wykonawczymi w tym zakresie, co nie jest jednak wielkim problemem, skoro pierwszą deklarację w IOSS złożymy w sierpniu 2021 roku, a dla OSS w październiku tego roku. Jednakże warto zapoznać się z powyższą zawartością deklaracji już wcześniej, bo jednocześnie podatnicy zidentyfikowani na potrzeby procedury unijnej są obowiązani prowadzić w postaci elektronicznej ewidencję transakcji objętych procedurą unijną, zgodnie z wymogami, o których mowa w art. 63c rozporządzenia 282/2011. Ewidencja ta musi zawierać następujące informacje:

a) oznaczenie państwa członkowskiego konsumpcji, na rzecz którego świadczona jest usługa;

b) rodzaj świadczonej usługi;

c) datę świadczenia usługi;

d) podstawę opodatkowania ze wskazaniem użytej waluty;

e) wszelkie dalsze kwoty podwyższające lub obniżające podstawę opodatkowania;

f) zastosowaną stawkę VAT;

g) kwotę należnego VAT ze wskazaniem użytej waluty;

h) datę i kwotę otrzymanych płatności;

i) wszelkie płatności zaliczkowe otrzymane przed świadczeniem usługi;

j) w przypadku gdy wystawiono fakturę – informacje zawarte na fakturze;

k) nazwisko/nazwę usługobiorcy, jeżeli są znane podatnikowi;

l) informacje wykorzystywane do określenia miejsca, w którym usługobiorca ma siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, lub zwykłe miejsce pobytu.

Zapamiętaj! Ewidencja ta jest udostępniana przez podatnika drogą elektroniczną na każde żądanie państwa członkowskiego identyfikacji oraz państwa członkowskiego konsumpcji. W przypadku wystąpienia problemów technicznych uniemożliwiających udostępnienie ewidencji drogą elektroniczną ewidencję udostępnia się w sposób i w terminie wskazanych przez właściwy organ podatkowy. Ewidencję tę należy przechowywać przez okres 10 lat od zakończenia roku, w którym dokonano dostaw towarów lub świadczenia usług objętych procedurą unijną.

W oczywisty sposób ewidencja ta musi zawierać zarówno dane wymagane przez rozporządzenie 282/2011, jak i nadawać się do wypełnienia deklaracji. Podatnicy powinni ją przygotować i prowadzić już teraz.

Projekt wzoru deklaracji VIU-D został opublikowany w ciągu tygodnia od wejścia w życie nowych przepisów. To, co można dodać, to fakt, że deklarujemy (i płacimy) sprzedaż w euro według stawek właściwych dla danego państwa członkowskiego. To jednak nie rozwiązuje wszelkich możliwych problemów.

Przeliczanie walut

Sprzedajemy towar w złotówkach lub innej walucie niż euro. Powstaje pytanie o to, jak przeliczyć kurs – z jakiego dnia? Wbrew pozorom to kolejne utrudnienie związane z korzystaniem z OSS. Nie możemy tu bowiem zastosować ani przepisów art. 29a, ani art. 31a ustawy o VAT (czyli przepisów o powstawaniu obowiązku podatkowego i przeliczaniu kursów obowiązujących dla polskiego VAT).

Zapamiętaj! Zarówno obowiązek, jak i kursy powinniśmy rozpoznać według prawa miejsca opodatkowania. Sformułowanie więc, że trzeba jedynie sprawdzić stawki VAT obowiązujące w państwie dostawy, nie oddaje istoty i skali problemu.

WSTO – dokumentowanie

Czytając Noty Wyjaśniające KE i projekt objaśnień MF odnieść można wrażenie, że dokumentowania dostaw jest niekoniecznie. Tymczasem ministerstwo ogłosiło, iż pracuje nad projektem rozporządzenia zwalniającego WSTO z konieczności rejestracji na kasie fiskalnej. Mimo, opodatkowania i miejsca świadczenia poza terytorium kraju polska ustawa (art. 106a pkt 3) wprowadza obowiązek dokumentowania takich dostaw i usług przez podatników zidentyfikowanych na potrzeby tych procedur, dla których państwem członkowskim identyfikacji w rozumieniu przepisów tych rozdziałów jest Polska.

Druga kwestia dokumentacyjna dotyczy JPK_V7. Poza, deklarowaniem WSTO w specjalnej deklaracji dodatkowo w krajowej deklaracji należy użyć znacznika WSTO_EE. Oczywiście dotyczy to wyłącznie tych podmiotów, które składają taką deklarację, choć akurat w przypadku podatników, dla których państwem członkowskim identyfikacji jest Polska, w większości składają oni JPK_V7.

WSTO – OSS, czy warto stosować tę formę rozliczeń

W komunikatach KE i MF podkreślają, że rozliczanie poprzez OSS stanowi uproszczenie i generalnie z taką tezą należy się zgodzić. Podstawową korzyścią jest bowiem brak konieczności rejestracji i rozliczania w innym państwie członkowskim. Dla wielu jednak podatników dokonujących WSTO jest to korzyść niejako wsteczna, gdyż już zarejestrowali się w państwach członkowskich i tam się rozliczają. Oczywiście mogliby z tego zrezygnować, żeby ograniczyć koszty administracyjne i obsługi w danym państwie członkowskim. Czy to jednak na pewno się opłaca? To, co bowiem jest pomijane w ww. publikacjach, to kwestia prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Fakt, że zakupy w państwie identyfikacji – także te na potrzeby WSTO – można rozliczyć w krajowej deklaracji. Ale przy pewnej skali działalności – szczególnie dla omówionych wyżej podatników posiadających stałe miejsce prowadzenia działalności w innych państwach członkowskich, istotne są również zakupy ponoszone w takim państwie. Zakupy, a więc i odliczenie podatku naliczonego. Fakt, że można go odzyskać w procedurze dla podmiotów unijnych. Jednak ta procedura jest długotrwała i również wymaga obsługi w państwie docelowym. Odliczenie podatku naliczonego w deklaracji krajowej takiego podatnika jest praktycznie zawsze kilkukrotnie szybsze. To zaś wpływa na płynność finansową. Dlatego też wielu podatników może nie chcieć korzystać z OSS.

SOTI – najważniejsze problemy

Sprzedaż na odległość towarów importowanych niesie za sobą częściowo podobne problemy (ewidencje, deklaracje, dokumentowanie), więc warto w tym miejscu wskazać tylko szczególne problemy dla tej procedury. Pamiętać należy, że SOTI dotyczy wyłącznie towarów sprowadzanych faktycznie z państwa trzeciego (a nie tylko formalnie). W konsekwencji fakt, że towary są np. w składzie celnym, ale na terytorium fizycznym (nie celnym oczywiście) UE, eliminuje tę procedurę. Jest to inaczej niż w przypadku platform sprzedażowych, których dotyczy zarówno taka dostawa, jak i dostawa z terytorium UE, ale dokonywana przez podmiot spoza UE, któremu dana platforma sprzedażowa ułatwia dostawy. Już z powyższego wynika, że SOTI mogą dokonywać podmioty zarówno z UE, jak i spoza UE. Tu jednak pojawia się problem rejestracji.

Państwo identyfikacji IOSS

Czy państwem identyfikacji dla Import One Stop Shop (IOSS) może być tylko państwo siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności? Wydaje się, że tylko w przypadku, gdy podmiot spoza UE ma kilka stałych miejsc prowadzenia działalności, może wybrać jedno z nich dla IOSS. Tu jednak pojawia się pytanie o to, czy powinien ustanowić pośrednika w tym państwie. I raczej odpowiedź na to pytanie jest pozytywna.

Zapamiętaj!

Limit sprzedaży dotyczy ww. świadczeń w odniesieniu do wszystkich państw członkowskich (poza państwem wysyłki oczywiście), co powoduje jego błyskawiczne wyczerpanie w przypadku dużej części podatników.

Ewidencja transakcji objętych procedurą unijną jest udostępniana przez podatnika drogą elektroniczną na każde żądanie państwa członkowskiego identyfikacji oraz państwa członkowskiego konsumpcji. W przypadku wystąpienia problemów technicznych uniemożliwiających udostępnienie ewidencji drogą elektroniczną ewidencję udostępnia się w sposób i w terminie wskazanych przez właściwy organ podatkowy. Ewidencję tę należy przechowywać przez okres 10 lat od zakończenia roku, w którym dokonano dostaw towarów lub świadczenia usług objętych procedurą unijną.

Zarówno obowiązek, jak i kursy powinniśmy rozpoznać według prawa miejsca opodatkowania. Sformułowanie więc, że trzeba jedynie sprawdzić stawki VAT obowiązujące w państwie  dostawy, nie oddaje istoty i skali problemu.

Autor:

Mirosław Siwiński, doradca podatkowy, radca prawny, partner w Advicero Nexia

Mirosław Siwiński

Autor: Mirosław Siwiński

Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego w 2001 r. Doradca podatkowy i radca prawny w Advicero Tax Nexia. Od 2004 r. wykładowca w zakresie VAT, podatku akcyzowego oraz analizy podatkowej. Autor lub współautor ponad 250 artykułów oraz ponad 20 książek o tematyce podatkowej. Do 2019 r. Dyrektor Departamentu Podatków Kancelarii Prof. W. Modzelewskiego
Słowa kluczowe:
e-commerce

Doradca VAT, Nr specjalny 72

Doradca VAT, Nr specjalny 72
Dostępny w wersji elektronicznej