Przepisy o grupach VAT nie wejdą w życie od 1 lipca 2022 r.
Od 1 lipca 2022 r. miała istnieć możliwość tworzenia przez powiązanych ze sobą podatników tzw. grup VAT. Tak się jednak nie stanie, gdyż ustawą o zmianie niektórych ustaw w celu automatyzacji załatwiania niektórych spraw przez Krajową Administrację Skarbową data ta została przesunięta. Przesunięto też obowiązek zapewnienia współpracy kasy rejestrującej z terminalem płatniczym. Dowiedz się więcej i sprawdź, kiedy przepisy o grupach VAT wejdą w życie.
Grupy VAT – od kiedy
Przepisy o grupach VAT miały wejść w życie 1 lipca 2022 r. (art. 89 pkt 3 ustawy nowelizującej wprowadzającej Polski Ład). W konsekwencji od tego dnia powiązani ze sobą podatnicy mieli mieć możliwość tworzenia grup VAT.
Jednak przepisami ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu automatyzacji załatwiania niektórych spraw przez Krajową Administrację Skarbową data wejścia w życie większości przepisów u grupach VAT została przesunięta na 1 lipca 2023 r. (zob. nowe brzmienie art. 89 pkt 4 ustawy nowelizującej wprowadzającej Polski Ład). A zatem dopiero z początkiem 2023 roku powiązani ze sobą podatnicy uzyskają możliwość tworzenia grup VAT.
Jak członkowie grup VAT będę prowadzić ewidencję
Jeszcze później, tj. 1 lipca 2023 r., wejdą w życie przepisy nakazujące prowadzenie członkom grup VAT ewidencji czynności dokonywanych przez członka grupy VAT na rzecz innego członka tej samej grupy VAT (zob. dodany art. 89 pkt 4a ustawy nowelizującej wprowadzającej Polski Ład).
Nie oznacza to jednak, że w pierwszej połowie 2023 roku członkowie grup VAT nie będą mieli obowiązku prowadzenia ewidencji dokonywanych między sobą czynności. W okresie tym obowiązek prowadzenia ewidencji będzie wynikać z art. 77a ustawy nowelizującej wprowadzającej Polski Ład.
Wymagana treść ewidencji w okresie od 1 stycznia do 30 czerwca 2023 r. będzie się różniła od tej, jaka będzie wymagana od 1 lipca 2023 r.
Różnice będą też widoczne w obowiązkach związanych z prowadzeniem tej ewidencji. Przedstawia to poniższa tabela.
Ewidencja czynności dokonywanych między członkami grupy VAT |
||
Od 1 stycznia do 30 czerwca 2023 r. |
Od 1 lipca 2023 r. |
|
Treść ewidencji |
Ewidencja będzie musiała zawierać: |
1. Ewidencja będzie musiała zawierać co najmniej dane dotyczące: |
1) nazwę i NIP nabywcy; 2) datę dokonania i zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi; 3) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi; 4) miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług; 5) kwotę należności ogółem. |
1) rodzaju i wartości dostaw towarów i świadczonych usług przez członka grupy VAT na rzecz innego członka tej samej grupy VAT; 2) członków grupy VAT, na rzecz których dokonano czynności, 3) dokumentów potwierdzających dokonanie czynności. 2. Szczegółowy zakres danych zawartych w ewidencji określi minister właściwy do spraw finansów publicznych w drodze rozporządzenia |
|
Sposób przekazywania ewidencji organowi podatkowemu |
Na żądanie organu podatkowego, w terminie 7 dni od dnia doręczenia żądania |
Bez żądania, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu (zob. dodawany art. 109 ust. 11h ustawy o VAT) |
Grupa VAT jako następca podatkowy
Z pierwotnie uchwalonych przepisów nie wynikało, że grupa VAT wstępuje w prawa i obowiązki członków grupy VAT. Przeoczenie to zostanie naprawione przez dodanie art. 15a ust. 12a ustawy o VAT. Z przepisu tego będzie wynikać, że grupa VAT wstępuje w prawa i obowiązki członków grupy VAT w zakresie podatku VAT na okres, w jakim grupa ta posiada status podatnika VAT.
Odroczenie obowiązku zapewnienia współpracy kasy rejestrującej z terminalem płatniczym
Również z od 1 lipca 2022 r. miał być wprowadzony obowiązek zapewnienia współpracy kasy rejestrującej z terminalem płatniczym. Obowiązek ten miał objąć przedsiębiorców, którzy zapewniają możliwość przyjmowania płatności przy użyciu terminala płatniczego oraz prowadzą ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących online (tj. kas rejestrujących umożliwiających połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas).
Przepisami wskazanej na wstępie ustawy obowiązek ten został jednak odroczony do 1 stycznia 2025 r. Dopiero bowiem wówczas wejdzie w życie art. 19a ust. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców, z którego wynika ten obowiązek.
Także dopiero 1 stycznia 2025 r. dodany zostanie art. 11 ust. 6kb ustawy o VAT, który przewiduje kary pieniężne dla podatników, którzy wbrew temu obowiązkowi nie zapewniają współpracy kasy rejestrującej z terminalem płatniczym (zob. dodany art. 89 pkt 6 ustawy nowelizującej wprowadzającej Polski Ład).