Jak w 2021 roku skorygować odwrotne obciążenie

Autor: Łukasz Matusiakiewicz

Dodano: 9 kwietnia 2021
Starszy mężczyzna ze zwojem papierów z drukarki

Jakkolwiek odwrotne obciążenie ma aktualnie mniejsze znaczenie (chodzi o „wyparcie” przez obowiązkowy split payment), to jednak podatki mają to do siebie, że stan prawny zmienia się dość często, a przecież trzeba czasem skorygować lata wcześniejsze, w tym np. rok 2018 czy 2019 (okresy sprzed obowiązkowego MPP).

Zgodnie z przepisami przejściowymi ustawy wprowadzającej pakiet SLIM VAT – jeśli fakturę korygującą wystawiono w 2021 roku, to mają zastosowanie przepisy nowe (czyli chodzi tu głównie o art. 29a ust. 13 i ust. 14 po stronie sprzedawcy oraz art. 86 ust. 19a ustawy o VAT po stronie nabywcy).

Na szczęście warto wyjaśnić, że mimo problemów związanych z korektami in minus (np. trudności w rozumieniu tych zasad po nowelizacji przepisów) - korekta VAT w odniesieniu do rozliczenia na zasadzie mechanizmu odwrotnego obciążenia jest specyficzna.

Bardzo przydatny może być tu wyrok WSA w Łodzi z 6 listopada 2020 r., I SA/Łd 423/20, który dotyczy korekty in minus w przypadku mechanizmu odwrotnego obciążenia.

Zachowuje on aktualność także w stanie prawnym w 2021 roku, bo przede wszystkim wyjaśniono tam, że przepisy art. 29a ust. 13 i 14 ustawy o VAT nie dotyczą korekt faktur dokumentujących transakcje z odwrotnym obciążeniem (innymi słowy – sporne przepisy dotyczą faktur z wykazanym podatkiem VAT).

To zaś prowadzi do konieczności stosowania ogólnej zasady uwzględnienia faktur korygujących w deklaracjach i rejestrach VAT, w świetle której decydujące znaczenie ma powód korekty. W konsekwencji, jak wyjaśnił WSA w Łodzi:

„a) jeśli przyczyna korekty powstała w wyniku nieprawidłowego zafakturowania, tj. na fakturze zamiast "odwrotnego obciążenia" wskazano stawkę podatku VAT 23%, zatem przyczyna korekty istniała już w momencie wystawienia faktury, tym samym korekty rozliczenia należy dokonać w okresie rozliczeniowym, w którym powstał obowiązek podatkowy,

b) jeśli przyczyna korekty powstała wskutek pomyłki w cenie, tym samym przyczyna istniała już w momencie wystawienia faktury pierwotnej, korekty rozliczenia należy zatem dokonać w okresie rozliczeniowym, w którym powstał obowiązek podatkowy,

c) jeśli przyczyna korekty powstała w wyniku zwrotu towaru, zatem powstała po dokonaniu dostawy towaru - korekty rozliczenia należy dokonać w okresie rozliczeniowym, w którym nastąpił zwrot towaru,

d) jeśli przyczyna korekty powstała w wyniku udzielonego skonta, zatem powstała po dokonaniu dostawy towaru - korekty rozliczenia należy dokonać w okresie rozliczeniowym, w którym udzielono skonta,

e) jeśli przyczyna korekty powstała w wyniku zmiany ceny jednostkowej/udzielenia rabatu, zatem po dokonaniu dostawy towaru, tym samym korekty rozliczenia należy dokonać w okresie rozliczeniowym, w którym nastąpił zwrot pieniędzy,

f) jeśli korekta została spowodowana zdarzeniem, które wystąpiło po dokonaniu dostawy towaru, tj. w wyniku reklamacji, zatem obowiązek podatkowy z tytułu wystawienia faktury korygującej powstał w rozliczeniu za okres, w którym reklamacja została rozliczona”.

Autor:

Łukasz Matusiakiewicz

Źródło:

Wyrok WSA w Łodzi z 6 listopada 2020 r. o sygn. akt I SA/Łd 423/20

Autor: Łukasz Matusiakiewicz

radca prawny specjalizującym się w prawie podatkowym i administracyjnym

Doradca VAT, Nr specjalny 72

Doradca VAT, Nr specjalny 72
Dostępny w wersji elektronicznej