Dobrowolny napiwek dla pracownika hotelu/restauracji – poza VAT
W jednej z ostatnio wydanych interpretacji dyrektor KIS analizował ciekawy przypadek dobrowolnie i uznaniowo przydzielanych pracownikom (hotelu/restauracji) napiwków od klientów. Jest to bowiem coraz częstszą praktyką w punktach gastronomicznych hotelu. Niekiedy nawet następuje doliczenie napiwku przy płatności kartą.
Systemy sprzedażowe pozwalają przy tym określić i jednoznacznie przypisać kwoty poszczególnych przydzielonych napiwków konkretnym pracownikom, dlatego możliwe jest generowanie okresowych raportów, na podstawie których Spółka rozlicza się z pracownikami z napiwków.
Organ podatkowy zauważył, że Spółka nie zawiera z klientem żadnej umowy o świadczenie usług, za wykonanie których klient byłby zobowiązany uiścić opłatę w postaci napiwku w bliżej nieokreślonej wysokości. Wszystkie należności jakie pobierane są od klientów, są wycenione w stosowanym cenniku usług i tylko takich płatności Spółka jako świadczący daną usługę żąda od klienta. Tym samym nie może być mowy o opodatkowaniu jakiejkolwiek czynności, jeśli między stronami nie istnieje żadna umowa, a wielkość wynagrodzenia (napiwku) nie jest w żaden sposób uzależniona od cech świadczonej usługi i nie wpływa na wykonanie świadczonej usługi.
Stąd w przypadku, gdy kwoty napiwków są świadczeniem klienta całkowicie dobrowolnym, a stosowane przez Spółkę systemy sprzedażowe pozwalają określić i jednoznacznie przypisać kwoty poszczególnych przydzielonych napiwków konkretnym pracownikom oraz Spółka nie pobiera sobie żadnych kwot z napiwków, to kwoty te nie stanowią dla podatnika obrotu będącego podstawą opodatkowania podatkiem VAT. Reasumując, napiwek nie jest wynagrodzeniem za świadczenie usług.
Interpretacja indywidualna dyrektora KIS z 17 czerwca 2021 r., 0113-KDIPT1-3.4012.275.2021.1.KS