Biorąc paragon wspierasz uczciwy biznes. Kolejna odsłona wakacyjnej akcji fiskusa

Dodano: 8 sierpnia 2022
dec6cda0fa25652bc0e900e8134ba79ee2025d92-xlarge

Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) podkreśla, że prawidłowo wydany paragon to bezpieczeństwo klienta i dowód uczciwości przedsiębiorcy. Dlatego stale sprawdza, czy sprzedawcy wydają paragony i czy są one poprawnie wystawione. W okresie wakacyjnym działania takie prowadzone są z większym natężeniem w miejscowościach turystycznych.

KAS wyjaśnia, że podczas wyjazdów  nad morze, w góry, na Mazury, gdzie można dobrze wypocząć i miło spędzić czas,  warto brać paragon. Dokument ten zabezpiecza nasz interes. Przede wszystkim ułatwia złożenie reklamacji, ale również dzięki niemu porównamy ceny i sprawdzimy, czy transakcja została rozliczona prawidłowo.

Na paragonie możemy sprawdzić, czy rzeczywiście zapłaciliśmy za kupione rybę i frytki, a nie np. lody, gofry i dodatkowy alkohol ze stolika obok. Łatwiej też będzie oddać zakupiony towar, np. gdy okaże się wadliwy.

Paragon – dowód uczciwości przedsiębiorcy

Według KAS wydanie paragonu w sklepie czy restauracji ma znaczenie dla każdego z nas. Zarejestrowana transakcja na kasie fiskalnej gwarantuje, że podatek, który płacimy w cenie towaru, trafia do budżetu państwa, a nie do kieszeni nieuczciwego przedsiębiorcy. Pilnowanie paragonów pomaga zmniejszać tzw. „szarą strefę”, przez którą tracimy wszyscy jako obywatele. Dlatego pamiętajmy, że biorąc paragon – nawet za jedzenie w barze przy plaży – wspieramy uczciwą konkurencję między przedsiębiorcami.

Prawidłowy paragon

Warto zwrócić uwagę na prawidłowo wystawiony paragon. Zdarza się, że zamiast niego otrzymujemy potwierdzenie zapłaty kartą płatniczą. Musimy pamiętać, że wydruk z karty stanowi wyłącznie dowód zapłaty kartą płatniczą lub kredytową. Nie zastępuje paragonu fiskalnego.

Innym przykładem nieuczciwego działania przedsiębiorców jest wydawanie paragonów niefiskalnych. Dotyczy to przede wszystkim usług gastronomicznych. Zamiast paragonu wystawiane są rachunki lub paragony kelnerskie. Choć wartość podatku VAT jest wliczona w cenę dania, jednak zamiast trafić do budżetu, ląduje w kieszeni sprzedawcy.

Dlaczego warto wziąć paragon ze sobą

Nie zawsze wystarczy, że dopilnujemy, by sprzedawca wystawił paragon. Musimy wziąć go ze sobą, ponieważ jest przydatny w razie reklamacji. Poza tym zdarza się, że nieuczciwi przedsiębiorcy zbierają pozostawione przez klientów paragony i wykorzystują je do przestępstw podatkowych. Na podstawie niewydanych lub nieodebranych paragonów anulują transakcje na kasie fiskalnej lub wystawiają tzw. „puste” faktury. W ten sposób wyłudzają zwrot podatku VAT, na czym wszyscy tracimy. Dlatego zwracajmy uwagę, żeby otrzymane potwierdzenie sprzedaży rzeczywiście było prawidłowo wystawionym paragonem.

Nadużycia paragonowe – jak z nimi walczyć

KAS wyjaśnia, że nadużycia paragonowe zmniejszają wprost wpływy z VAT do budżetu państwa. To z kolei wpływa na społeczeństwo, które jest odbiorcą usług finansowanych, takich jak edukacja, czy służba zdrowia. Zatem powiększanie „szarej strefy” i niszczenie uczciwej konkurencji osłabia polską gospodarkę.

Pracownicy KAS prowadzą całoroczne kontrole punktów sprzedaży. W okresie wakacyjnym KAS prowadzi je z większym natężeniem w miejscowościach turystycznych. Jednak największe znaczenie ma postawa każdego z nas. Warto upomnieć się o paragon i sprawdzić, czy jest prawidłowo wystawiony. KAS apeluje o zgłaszanie przypadków, gdy nie otrzymaliśmy paragonu fiskalnego, a sprzedawca miał obowiązek go wystawić. Można to zrobić:

  • w urzędzie skarbowym,
  • przez całodobowy, bezpłatny telefon interwencyjny 800 060 000,
  • na e-mail: [email protected],
  • przez bezpłatną i anonimową aplikację e-Paragony – więcej informacji na stronie gov.pl.

Paragony w aplikacji

W zapanowaniu nad stosami paragonów na pewno pomoże aplikacja e-Paragony, przygotowana przez Ministerstwo Finansów. Za jej pomocą w bezpłatny i anonimowy sposób można:

  • zarządzać wydatkami i przypisywać do nich paragony (dodawać papierowe paragony do aplikacji),
  • dokumentować swoje wydatki,
  • przeglądać statystyki,
  • uzupełniać informację o gwarancjach,
  • sprawdzać paragony z kodem QR, wystawione przez kasy,
  • zgłaszać nieprawidłowości (np. brak paragonu, nieprawidłowy paragon).

W przyszłości aplikacja zostanie rozbudowana o funkcjonalność, która umożliwia pobranie paragonu w postaci elektronicznej bezpośrednio z kasy. Aby pobrać aplikację na telefon z systemem iOS – należy wejść na stronę apps.apple.com, zaś z systemem Android – na stronę play.google.com/store.

Źródło:

www.gov.pl

Doradca VAT, Nr 219

Doradca VAT, Nr 219
Dostępny w wersji elektronicznej