Pakiet e-commerce – zmiany dla dostawców usług płatniczych
Artykuł partnera
Resort finansów pracuje nad nowelizacją ustawy o VAT, w zakresie e-commerce. Celem projektu jest implementacja unijnej dyrektywy w odniesieniu do wprowadzenia pewnych wymogów dla dostawców usług płatniczych. Państwa członkowskie mają na to czas 31 grudnia 2023 r. Zmiany mają przeciwdziałać nadużyciom w e-handlu, stąd w unijnej dyrektywie znalazły się w zakresie prowadzenia ewidencji przez dostawców usług płatniczych.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, nakłada na dostawców usług płatniczych (m.in. banki krajowe, oddziały banków zagranicznych, instytucje kredytowe, instytucje pieniądza elektronicznego) nowe obowiązki:
1. prowadzenia kwartalnej ewidencji płatności i odbiorców płatności w odniesieniu do świadczonych usług płatniczych;
2. przechowywania ewidencji przez okres 3 lat od zakończenia roku podatkowego, w którym nastąpiła płatność;
3. udostępniania ewidencji za pomocą standardowego formularza elektronicznego w formacie xml Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej, w terminie do końca miesiąca następującego po upływie kwartału, którego dotyczą informacje.
Obowiązek prowadzenia ewidencji
Obowiązek prowadzenia ewidencji będzie miał zastosowanie, jeżeli łącznie spełnione zostaną następujące warunki:
- środki pieniężne będą przekazywane od płatnika zlokalizowanego w państwie członkowskim (co do zasady jest to nabywca towarów/usług) do odbiorcy płatności zlokalizowanego w innym państwie członkowskim bądź poza UE (co do zasady jest to sprzedawca towarów/usług). Oznacza to, że obowiązkiem raportowania będą objęte tylko tzw. płatności transgraniczne;
- dostawca usług płatniczych zrealizuje w ciągu kwartału kalendarzowego więcej niż 25 płatności transgranicznych na rzecz tego samego odbiorcy.
Przeczytaj także:
Projektowana ustawa określa również zasady, które dostawcy usług płatniczych muszą stosować w celu określenia lokalizacji płatników i odbiorców płatności, oraz szczegółowy zakres informacji, które ma zawierać ewidencja – są to m.in. informacje umożliwiające identyfikację odbiorcy płatności i dotyczące płatności otrzymanych przez tego odbiorcę (m.in. dotyczące kwoty, daty) i ewentualnych zwrotów płatności.
Zgromadzone w powyższy sposób dane będą przesyłane drogą elektroniczną do CESOP (elektroniczny systemu informacji o płatnościach, zarządzany na poziomie Unii Europejskiej przez Komisję Europejską).
Zmiany w ustawie o VAT w zakresie wdrożenia ww. dyrektywy zmierzają do uszczelnienie poboru VAT, szczególnie w sektorze e-commerce i zapewnienia dodatkowych narzędzi dla administracji podatkowej w celu skuteczniejszego wykrywania nierzetelnych przedsiębiorstw, dopuszczających się oszustw i innych nieprawidłowości.
Planowany termin przyjęcia tego projektu przez Rząd to IV kwartał 2022 r. Jest wiec szansa, że nowe regulacje wejdą w życie z początkiem 2023 roku.