Stosowanie kodu GTU_12 przy odpłatnym udostępnieniu powierzchni reklamowej na stronie internetowej

Autor: Łukasz Matusiakiewicz

Dodano: 21 listopada 2022
dec6cda0fa25652bc0e900e8134ba79ee2025d92-xlarge

Zdarza się, że podatnik udostępnia powierzchnię na własnej stronie internetowej. Nie jest jednak autorem reklam umieszczanych na stronie. Warunkiem publikacji reklam na stronie internetowej jest wyłącznie zawarcie z nim umowy w zakresie udostępniania powierzchni na cele reklamowe. Czy takie czynności wymagają zastosowania w ewidencji kodu GTU_12?

W dniu 15 października 2019 r. minister finansów, inwestycji i rozwoju wydał rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Z przepisów tego rozporządzenia wynika, że plik JPK dla potrzeb VAT powinien zawierać m.in. informacje o dostawach niektórych wyrobów i świadczonych usługach wraz z odpowiednim ich oznaczeniem oraz oznaczenia dowodów sprzedaży i zakupów.

Zgodnie z § 10 ust. 3 pkt 2 lit. b ww. rozporządzenia poza danymi, o których mowa w ust. 1 i 2, ewidencja zawiera następujące oznaczenia dotyczące świadczenia usług o charakterze niematerialnym – wyłącznie:

  • doradczych,
  • księgowych,
  • prawnych,
  • zarządczych,
  • szkoleniowych,
  • marketingowych,
  • firm centralnych (head offices),
  • reklamowych,
  • badania rynku i opinii publicznej,
  • w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych

– oznaczenie „12”.

W analizowanym stanie faktycznym, w celu wyświadczenia usługi podatnik tylko udostępnia powierzchnię na własnej stronie internetowej. Podatnik nie jest autorem reklam umieszczanych na stronie. Warunkiem publikacji reklam na stronie internetowej jest wyłącznie zawarcie z nim umowy w zakresie udostępniania powierzchni na cele reklamowe. Podatnik nie ma wpływu na wygląd i treść reklam umieszczanych na swojej stronie internetowej.

Przeczytaj także:

Dyrektor KIS wyjaśnił, że „(…) „Jak wynika z opisu sprawy, w celu wyświadczenia usługi, na podstawie zawartej umowy, udostępnia pan powierzchnię na własnej stronie internetowej, nie jest pan autorem reklam umieszczanych na stronie. Usługi te klasyfikuje pan wg. PKWiU z 2015 roku w grupowaniu 63.11.20 – „Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie”. Mając na względzie powyższe, w kontekście przedstawionych okoliczności sprawy należy stwierdzić, że nie jest pan zobowiązany do stosowania oznaczenia GTU_12, w odniesieniu do usług odpłatnego udostępniania powierzchni reklamowej na swojej stronie internetowej, sklasyfikowanych w PKWiU z 2015 r. jako 63.11.20”.

Autor:

Łukasz Matusiakiewicz

Źródło:

Interpretacja indywidualna dyrektora KIS z4 kwietnia 2022 r. nr 0114-KDIP4-3.4012.831.2021.4.RK

Autor: Łukasz Matusiakiewicz

radca prawny specjalizującym się w prawie podatkowym i administracyjnym

Doradca VAT, Nr specjalny 72

Doradca VAT, Nr specjalny 72
Dostępny w wersji elektronicznej