Stosowanie kodu GTU_12 przy odpłatnym udostępnieniu powierzchni reklamowej na stronie internetowej
Zdarza się, że podatnik udostępnia powierzchnię na własnej stronie internetowej. Nie jest jednak autorem reklam umieszczanych na stronie. Warunkiem publikacji reklam na stronie internetowej jest wyłącznie zawarcie z nim umowy w zakresie udostępniania powierzchni na cele reklamowe. Czy takie czynności wymagają zastosowania w ewidencji kodu GTU_12?
W dniu 15 października 2019 r. minister finansów, inwestycji i rozwoju wydał rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Z przepisów tego rozporządzenia wynika, że plik JPK dla potrzeb VAT powinien zawierać m.in. informacje o dostawach niektórych wyrobów i świadczonych usługach wraz z odpowiednim ich oznaczeniem oraz oznaczenia dowodów sprzedaży i zakupów.
Zgodnie z § 10 ust. 3 pkt 2 lit. b ww. rozporządzenia poza danymi, o których mowa w ust. 1 i 2, ewidencja zawiera następujące oznaczenia dotyczące świadczenia usług o charakterze niematerialnym – wyłącznie:
- doradczych,
- księgowych,
- prawnych,
- zarządczych,
- szkoleniowych,
- marketingowych,
- firm centralnych (head offices),
- reklamowych,
- badania rynku i opinii publicznej,
- w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych
– oznaczenie „12”.
W analizowanym stanie faktycznym, w celu wyświadczenia usługi podatnik tylko udostępnia powierzchnię na własnej stronie internetowej. Podatnik nie jest autorem reklam umieszczanych na stronie. Warunkiem publikacji reklam na stronie internetowej jest wyłącznie zawarcie z nim umowy w zakresie udostępniania powierzchni na cele reklamowe. Podatnik nie ma wpływu na wygląd i treść reklam umieszczanych na swojej stronie internetowej.
Przeczytaj także:
Czy przy sprzedaży e-booka należy stosować oznaczenie GTU_12
Sprawdź, czy czynności prezesa dla spółki wymagają oznaczania kodem GTU_12
Jak wykazać sprzedaż opodatkowaną marżą w ewidencji VAT oraz JPK_VAT
Dyrektor KIS wyjaśnił, że „(…) „Jak wynika z opisu sprawy, w celu wyświadczenia usługi, na podstawie zawartej umowy, udostępnia pan powierzchnię na własnej stronie internetowej, nie jest pan autorem reklam umieszczanych na stronie. Usługi te klasyfikuje pan wg. PKWiU z 2015 roku w grupowaniu 63.11.20 – „Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie”. Mając na względzie powyższe, w kontekście przedstawionych okoliczności sprawy należy stwierdzić, że nie jest pan zobowiązany do stosowania oznaczenia GTU_12, w odniesieniu do usług odpłatnego udostępniania powierzchni reklamowej na swojej stronie internetowej, sklasyfikowanych w PKWiU z 2015 r. jako 63.11.20”.
Interpretacja indywidualna dyrektora KIS z4 kwietnia 2022 r. nr 0114-KDIP4-3.4012.831.2021.4.RK