Dostawa i montaż oznakowania reklamowego mogą być bez oznaczenia MPP

Autor: Łukasz Matusiakiewicz

Dodano: 12 maja 2021
8baf625b95ea53621e68cf90ed5c651b9c412f2d-xlarge

Podatnik miał wątpliwości, jakie skutki w VAT może mieć transakcja związana z dostarczeniem do kontrahenta m.in. banerów, kasetonów, tablic czy innych reklam świetlnych. Spółka jest producentem tego typu oznakowania reklamowego, a w ramach kompleksowego świadczenia dokonuje jednocześnie np. oklejenia witryn sklepowych bądź świadczy usługę montażu oznakowania reklamowego m.in. na fasadach galerii handlowych.

Opisywana usługa montażu, sklasyfikowana pod PKWiU 43.29.19.0 „Pozostałe roboty instalacyjne, gdzie indziej niesklasyfikowane”, a wymieniona w załączniku nr 15 do ustawy o VAT, nie może jednak stanowić samoistnego świadczenia.

Organ podatkowy zgodził się z twierdzeniem, że sprzedaż oznakowania reklamowego, obejmującego dostawę wyprodukowanego oznakowania reklamowego wraz z zestawem świadczeń pomocniczych w postaci usług projektowych, transportowych oraz montażowych niezbędnych dla prawidłowej realizacji zlecenia dostawy, należy traktować jako świadczenie kompleksowe, a w konsekwencji wszelkie wskazane świadczenia pomocnicze powinny dzielić los świadczenia głównego. Pewne znaczenie ma też fakt, iż kluczowym czynnikiem kreującym wysokość wynagrodzenia jest cena (koszt) wyprodukowania oznakowania reklamowego podlegającego sprzedaży, stanowiąca od 70 do 90 procent zryczałtowanej kwoty wynagrodzenia.

Zatem podatnik realizuje świadczenie złożone w postaci dostawy towaru – oznakowania reklamowego. W konsekwencji wszelkie wskazane świadczenia pomocnicze powinny dzielić los świadczenia głównego – dostawy towaru (oznakowania reklamowego) skategoryzowanego w Sekcji „C”, Dział 27, grupa 27.40.24.0 Reklamy świetlne, podświetlane tablice i znaki informacyjne i podobne. Tym samym, faktury powyżej 15 000 zł nie muszą zawierać sformułowania „mechanizm podzielonej płatności”, ponieważ ww. czynności główne wykonywane przez spółkę nie zostały wymienione w załączniku nr 15 do ustawy.

Autor:

Łukasz Matusiakiewicz

Źródło:

Interpretacja indywidualna dyrektora KIS z 2 kwietnia 2021 r., 0112-KDIL1-2.4012.51.2021.1.NF

Autor: Łukasz Matusiakiewicz

radca prawny specjalizującym się w prawie podatkowym i administracyjnym

Doradca VAT, Nr specjalny 72

Doradca VAT, Nr specjalny 72
Dostępny w wersji elektronicznej