Nieodpłatne przekazanie towarów i sprzedaż w promocji a VAT – przydatne wskazówki

Autor: Łukasz Matusiakiewicz

Dodano: 21 lipca 2021
gest zwycięstwa, radość za biurkiem

W jednej z najnowszych interpretacji dyrektor KIS analizował następujące zagadnienia:

  • braku obowiązku opodatkowania przekazywanych nieodpłatnie towarów w ramach działalności reklamowej;
  • podstawy opodatkowania przekazywanych nieodpłatnie towarów w opakowaniach zbiorczych,
  • podstawy opodatkowania towarów w razie sprzedaży promocyjnej po istotnie obniżonej cenie,
  • braku opodatkowania czynności wymiany towarów w warunkach reklamacyjnych,
  • opodatkowania czynności wymiany towarów w warunkach promocyjnych.

Sprawdź najnowsze stanowisko fiskusa.

W analizowanych sprawach organ wyjaśnił, że:

1. Skoro przekazanie towarów ma na celu zaprezentowanie nowych wyrobów, nowych linii produktowych, nowej oferty itd. - nieodpłatne przekazanie towarów spełniających definicję próbki, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Brak VAT wystąpi niezależnie od tego, czy jednostkowa cena nabycia towarów przekracza 20 zł netto. Istotna jest zaś okoliczność, że celem nieodpłatnego wydania towarów nie jest operacja handlowa czy obdarowywanie odbiorcy zmierzające do zaspokojenia jego potrzeb konsumenckich czy handlowych, lecz działanie to zmierza do prezentacji walorów danych wyrobów i co za tym idzie - przyczynić się do ich zakupu w przyszłości

2. W odniesieniu do prezentów małej wartości - jeśli podatnik przekazuje nieodpłatnie towary w opakowaniach zbiorczych, a więc np. zgrzewkę wody czy napojów, zasadnym jest przyjęcie jako podstawy opodatkowania podatkiem VAT ceny nabycia przekazywanych nieodpłatnie towarów, o której mowa w art. 29a ust. 2 ustawy o VAT, w oparciu o cenę jednostkową sztuki (np. jedna butelka), a nie cenę, po jakiej wyceniana jest cały towar (np. zgrzewka).

3. W przypadku sprzedaży promocyjnej, a więc tam, gdzie klient (w stosunku, do którego, co do zasady nie zachodzi związek, o którym mowa w art. 32 ust. 2 ustawy o VAT, czyli powiązania kapitałowe, rodzinne itp.) uzyskuje prawo do zakupu towarów po cenach promocyjnych, podstawę opodatkowania stanowi ustalona cena sprzedaży, odpowiadająca tejże cenie promocyjnej.

4. Czynność wymiany towaru wadliwego jakościowo bądź niezgodnego z zamówieniem, w warunkach reklamacji, znajduje się poza zakresem opodatkowania VAT. Wykonanie tej czynności stanowi bowiem dalszą część uprzednio wykonanego pierwotnego świadczenia. Podatnik nie dokonuje tu nowej dostawy towaru ani nie świadczy żadnej dodatkowej usługi, bo czynności te wynikają wyłącznie z uprzednio zawartej transakcji między stronami. Podatnik nie uzyskuje wynagrodzenia z tytułu wydania towaru wolnego od wad lub wydania towaru odpowiadającego złożonemu przez klienta zamówieniu, a zatem nie istnieje bezpośredni związek o charakterze przyczynowym między wymianą towaru, a świadczeniem wzajemnym ze strony nabywcy towaru – stąd wymiana towaru w ramach reklamacji nie jest odpłatną dostawą towaru w rozumieniu ustawy o VAT.

5. Jeśli podatnik dokonuje wymiany towarów w warunkach promocyjnych, poprzez wymianę uprzednio dostarczonych towarów, które u klienta przeterminowały się lub mają krótki termin przydatności (wymiany w celu podtrzymania współpracy z klientem) i z tego tytułu nie otrzymuje dodatkowego wynagrodzenia, to również ta transakcja nie ma cech odpłatnej dostawy towarów i nie mieści się w katalogu czynności opodatkowanych VAT. Podatnik nie wprowadza bowiem do obrotu gospodarczego odrębnego produktu, dochodzi tu jedynie do czynności zastąpienia towaru przeterminowanego lub z krótkim terminem ważności na produkt pełnowartościowym lub z dłuższym terminem ważności.

Autor:

Łukasz Matusiakiewicz

Źródło:

Interpretacja indywidualna dyrektora KIS z 13 maja 2021 r., 0114-KDIP1-1.4012.121.2021.2.RR

Autor: Łukasz Matusiakiewicz

radca prawny specjalizującym się w prawie podatkowym i administracyjnym

Doradca VAT, Nr 220

Doradca VAT, Nr 220
Dostępny w wersji elektronicznej