Resort finansów wprowadził nową usługę notyfikacji podatników

Patrycja Kubiesa

Autor: Patrycja Kubiesa

Dodano: 1 czerwca 2021
  Resort finansów wprowadził nową usługę notyfikacji podatników

Resort finansów wysyła podatnikom powiadomienia dotyczące możliwości popełnienia błędów w składanych rozliczeniach VAT. Sprawdź, czy należy bać się takich wiadomości.

W ostatnim czasie niektórzy z podatników otrzymali powiadomienia z automatycznej skrzynki e-mailowej o następującej treści: „(…) W złożonym pliku JPK_VAT za grudzień 2020 roku nie wskazali Państwo żadnej faktury sprzedaży zawierającej opis dokonanej dostawy towarów lub usług z użyciem odpowiedniego oznaczenia GTU, spośród dostępnych oznaczeń od „01” do „13”. Zadeklarowany przez państwa przedmiot działalności przedsiębiorcy (PKD) oraz rozmiar państwa działalności (mierzony wartością obrotu lub liczbą wystawionych faktur) nie wskazuje, aby prawdopodobnym było niedokonanie przez państwa w danym miesiącu sprzedaży przewidzianych rodzajów towarów i usług objętych obowiązkiem oznaczenia GTU, wskutek czego mamy wątpliwości co do poprawności dokonanych zapisów. Prosimy o sprawdzenie poprawności złożonego JPK_VAT. Jeżeli fakturę/y błędnie nie opisano w ewidencji sprzedaży oznaczeniami GTU, prosimy o złożenie stosownej korekty JPK_VAT w terminie 7 dni od otrzymania powiadomienia. Jeśli nie zidentyfikowali państwo błędu w braku oznaczenia GTU, prosimy wyjaśnić sprawę z właściwym urzędem skarbowym”.

Czego dotyczy powiadomienie

Od 1 października 2020 dwa obowiązki ewidencyjne zostały połączone w jeden plik, zatem nie trzeba ich już przesyłać osobno. W zależności od tego, czy dotyczy rozliczeń miesięcznych czy kwartalnych, zatem w wariancie JPK_V7M lub JPK_V7K składa się z dwóch części:

  • deklaracyjnej, która zastępuje dotychczasowe VAT-7/VAT-7K,
  • ewidencyjnej, która zastępuje dotychczasowy plik JPK_VAT.

Z dniem tym poza ułatwieniem polegającym na wysyłaniu jednego, a nie dwóch osobnych plików podatnicy zostali uszczęśliwieni dodatkowymi obowiązkami. Do obowiązków tych należy oznaczanie szczególnych kodów rodzajów towarów i usług, kodów procedur, kodów rodzajów dokumentów.

Jedną z największych bolączek dla podatników jest oznaczenie kodów rodzajów produktów, z uwagi na fakt, iż często nie wiedzą, czy dany towar, który sprzedaje, należy do tej kategorii, która danym kodem jest objęta.

Z treści pisma MF do podatników wynika, iż w ocenie MF dany podmiot powinien rozważyć, w związku z faktem, że nie oznaczył kodów rodzajów towarów i usług, czy wynika to z tego, iż nie świadczy tych usług lub towarów, objętych kodami GTU01-13, czy też po prostu nie świadczy takich usług.

Jakie skutki wywołują powiadomienia nadesłane przez MF

Zgodnie z art. 109 ust. 3f ustawy o VAT w przypadku stwierdzenia przez naczelnika urzędu skarbowego w przesłanej ewidencji błędów, które uniemożliwiają przeprowadzenie weryfikacji prawidłowości transakcji, naczelnik urzędu skarbowego wzywa podatnika do ich skorygowania, wskazując te błędy. Tym samym, jak wskazuje art. 3g, podatnik w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania, przesyła, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, do naczelnika urzędu skarbowego ewidencję skorygowaną w zakresie błędów wskazanych w wezwaniu lub składa wyjaśnienia wskazujące, że ewidencja nie zawiera błędów, o których mowa w wezwaniu.

Moc prawna powiadomień e-mail

Powstaje pytanie o to, czy powiadomienia ze skrzynek e-mailowych o takiej treści do podatników spełniają przesłanki wezwania do wyjaśnienia lub skorygowania JPK? Podkreślić należy przede wszystkim, iż wezwanie powinno zostać dokonane przez naczelnika urzędu skarbowego. Ponadto powinno spełniać przesłanki z art. 159 Ordynacji podatkowej, tj. wskazywać:

1) nazwę i adres organu podatkowego,

2) imię i nazwisko osoby wzywanej,

3) w jakiej sprawie i w jakim charakterze oraz w jakim celu osoba ta zostaje wezwana,

4) czy osoba wezwana powinna stawić się osobiście lub przez pełnomocnika, czy też może złożyć wyjaśnienie lub zeznanie na piśmie lub w formie dokumentu elektronicznego,

4a) czy dokumenty mogą być przedłożone w formie dokumentu elektronicznego lub na informatycznych nośnikach danych,

5) termin, do którego żądanie powinno być spełnione, albo dzień, godzinę i miejsce zgłoszenia się osoby wzywanej lub jej pełnomocnika,

6) skutki prawne niezastosowania się do wezwania.

W związku z tym powiadomienia e-mail z resortu finansów w tej formie, jaka została przedstawiona na początku artykułu, podatnicy powinni potraktować wyłącznie jako zachętę do weryfikacji, czy na pewno nie popełniają błędu.

Autor:

Patrycja Kubiesa, doradca podatkowy

Patrycja Kubiesa

Autor: Patrycja Kubiesa

doradca podatkowy
Słowa kluczowe:
resort finansów

Doradca VAT, Nr specjalny 72

Doradca VAT, Nr specjalny 72
Dostępny w wersji elektronicznej