Czy organizacja imprez sportowych, jest zwolniona z ewidencji na kasie fiskalnej

Autor: Łukasz Matusiakiewicz

Dodano: 14 września 2022
nagroda - dziecko z pucharem

Podatnik organizuje wydarzenia sportowe. Zapytał fiskusa o możliwość zwolnienia ich z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej. Sprawdź, c zy fiskus pozwala na zwolnienie z obowiązku rejestrowania na kasie fiskalnej świadczenia imprez sportowych.

W analizowanym stanie faktyczny, świadczone przez podatnika usługi, są – sprzedawane w:

  • pakiecie podstawowym (wyłącznie udział w turnieju),
  • pakiecie rozszerzonym (możliwość udziału w turnieju wraz z usługami dodatkowymi - imprezy towarzyszące i transport).

Zapłata dotyczy m.in. imprezy powitalnej, ceremonii otwarcia, Players Party (impreza piknikowa), jak i oficjalnej ceremonii zamknięcia. Nadto podatnik w ramach usług dodatkowych zapewni cyklicznie kursujący autokar turniejowy, który ułatwi zawodnikom przemieszczanie się pomiędzy hotelem i obiektem podczas rozgrywek. Opłaty dla uczestników przyjmowane są w całości on-line.

Organizacja imprez sportowych a zwolnienie z ewidencji na kasie fiskalnej

Podatnik miał wątpliwość, czy ma możliwość zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej, przychodów ze sprzedaży świadczonych usług – sprzedawanych w pakiecie podstawowym (wyłącznie udział w turnieju), jak i w pakiecie rozszerzonym (możliwość udziału w turnieju wraz z usługami dodatkowymi – imprezy towarzyszące i transport), jeśli zapłaty za te usługi otrzymuje/będzie otrzymywać w całości za pomocą systemu płatności elektronicznej.

Dyrektor KIS wydając interpretację, zwrócił uwagę, że zgodnie z § 4 ust. 2 lit. a) rozporządzenia w sprawie zwolnień z kas, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem, które nie ma zastosowania w analizowanym przypadku. Nie można też mówić o świadczeniu kompleksowym.

Przeczytaj także:

Jak wyjaśnił bowiem organ, „(…) W opisanych we wniosku okolicznościach usług transportu oraz usług udziału w turnieju nie można traktować jako świadczenia o charakterze kompleksowym, ponieważ możliwe jest wyodrębnienie poszczególnych usług, które mają charakter samoistny. Nie można wskazać, że transport jest usługą niezbędną, świadczoną w celu lepszego wykonywania usługi podstawowej. Są to usługi odrębne. Sam fakt, że Uczestnik może zakupić usługę główną bez usług transportu, świadczy również o tym, że usługi te nie są na tyle powiązane, żeby nie można było ich wyodrębnić. Należy również zauważyć, że każda usługa jest odrębnie wyceniona, co również wskazuje na możliwość ich wyodrębnienia, jako dwóch odrębnie świadczonych usług. (…)  Tym samym w przedstawionych okolicznościach nie mamy do czynienia ze świadczeniem usługi kompleksowej. Świadczoną przez Wnioskodawcę usługę, tj. transport należy traktować jako usługę niezależną od usługi udziału w turnieju. Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz przytoczone przepisy prawa wskazać należy, że w odniesieniu do usług transportu Wnioskodawca jest/będzie zobowiązany do ewidencjonowania tych usług na kasie rejestrującej, gdyż zgodnie z § 4 ust. 2 lit. a) rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji. Natomiast w odniesieniu do: usług uczestnictwa w zawodach, imprezy powitalnej, ceremonii otwarcia, (…) party, zakończenia mistrzostw zostaną spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży tych usług, świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, o których mowa w § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 37 załącznika do rozporządzenia. Wnioskodawca bowiem otrzymuje/będzie otrzymywał w całości zapłatę od Klientów za pomocą systemu płatności elektronicznych (…), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika/będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności będzie ona dotyczyć oraz kto uiścił zapłatę. Ponadto, co istotne usługi te, nie zostały wymienione w § 4 rozporządzenia”.

Autor:

Łukasz Matusiakiewicz

Źródło:

Interpretacja indywidualna dyrektora KIS z 20 lipca 2022 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.183.2022.1.LK.

Autor: Łukasz Matusiakiewicz

radca prawny specjalizującym się w prawie podatkowym i administracyjnym

Doradca VAT, Nr 219

Doradca VAT, Nr 219
Dostępny w wersji elektronicznej