Czy możliwe jest zastosowanie procedury VAT marża dla usług organizacji i obsługi logistycznej konferencji

Autor: Łukasz Matusiakiewicz

Dodano: 28 grudnia 2022
prezes - brawa dla prezesa

Fiskus potwierdził, że procedura szczególna wynikająca z art. 119 ustawy o VAT, ma zastosowanie nie tylko w stosunku do typowych biur podróży, ale także w stosunku do innych podmiotów, które dokonują podobnych czynności w ramach swojej działalności gospodarczej.

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą polegającą na organizacji szkoleń, konferencji i eventów. Niekiedy bierze udział w przetargach o udzielenie zamówienia publicznego. Zdarza się wówczas, że zamawiający określa przedmiot zamówienia, jako usługę obejmującą organizację konferencji/szkolenia, obejmującą w ramach jednej umowy świadczenie usług noclegowych, gastronomicznych, wynajmu sal wykładowych, zapewnienie materiałów konferencyjnych (długopisy, notatniki).

Realizacja zamówienia nie obejmuje usług transportowych oraz innych usług o charakterze turystycznym (np. zwiedzanie, usługi przewodnickie). Dojazd do miejsca realizacji usługi odbywa się indywidualnie przez uczestników danego wydarzenia lub wykonywane jest przez zamawiającego poza przedmiotową umową. Zamawiający opisując przedmiot zamówienia nie określa, czy jest to usługa turystyczna uważając, iż po stronie wykonawcy spoczywa obowiązek prawidłowego określenia stawki VAT przy rozliczaniu zamówienia.

Organizując konferencje/szkolenia, podatnik będzie nabywał towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści uczestników tych szkoleń/konferencji. Będzie też posiadać dokumenty, z których wynikają kwoty wydatkowane na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści uczestników szkoleń/konferencji. Są to np. usługi gastronomiczne, zakup materiałów reklamowych, druk materiałów szkoleniowych, nabycie na wynajem sali wykładowej.

Pojawiła się więc wątpliwość, czy wykonawca w ramach rozliczenia może zastosować procedurę VAT-marża dla biur podróży, zgodnie z art. 119 ustawy o VAT dla całości zamówienia wynikającą z posiadanych przez niego uprawnień.

Dyrektor KIS przyznał, że przepisy szczególne mają zastosowanie do podmiotów gospodarczych, nawet jeśli nie są one formalnie agentami turystycznymi ani biurami podróży, o ile organizują one wycieczki lub wyjazdy zorganizowane we własnym imieniu, a nawet powierzają innym podatnikom wykonanie usług związanych z tą działalnością.

Innymi słowy, procedura szczególna wynikająca z art. 119 ustawy, ma zastosowanie nie tylko w stosunku do typowych biur podróży, ale także w stosunku do innych podmiotów, które dokonują podobnych czynności w ramach swojej działalności gospodarczej.

Organ podatkowy zwrócił przy tym uwagę, że "turystyka" to zorganizowane wyjazdy poza miejsce stałego zamieszkania na dłuższy lub krótszy pobyt, wędrówki po obcym terenie w celach krajoznawczych lub zdrowotnych. Usługi turystyczne z kolei to usługi związane bezpośrednio lub pośrednio z zaspokajaniem potrzeb przed i w czasie podróży oraz pobytu turystycznego. Przez usługę turystyki należy rozumieć różnorakie czynności będące wynikiem pracy lub zakupu innych usług, służące zaspokajaniu potrzeb osób podróżujących turystycznie.

Organ uznał jednak, że dokonywane czynności w ramach zamówienia, polegające na organizacji konferencji/szkolenia, nie będą stanowić usług turystycznych. Pomimo tego, że na organizację konferencji czy szkolenia składają się różne usługi – w tym nabywane od innych podatników dla bezpośredniej korzyści uczestników – to wszystkie te usługi razem mogą tworzyć jedną całość tzw. pakiet konferencyjny/szkoleniowy, opodatkowany stawką właściwą dla usługi zasadniczej, polegającej na organizacji i obsłudze logistycznej konferencji lub szkolenia.

 

Autor:

Łukasz Matusiakiewicz

Źródło:

Interpretacja indywidualna dyrektora KIS z 11 kwietnia 2022 r., nr 0113-KDIPT1-2.4012.893.2021.2.KW.

Autor: Łukasz Matusiakiewicz

radca prawny specjalizującym się w prawie podatkowym i administracyjnym

Doradca VAT, Nr 220

Doradca VAT, Nr 220
Dostępny w wersji elektronicznej