Wady i zalety stosowania ustrukturyzowanych faktur VAT

Tomasz Krywan

Autor: Tomasz Krywan

Dodano: 12 stycznia 2023
wady ustrukturyzowanych faktur VAT

 

Jedną z wielu zmian podatkowych, które weszły w życie od początku 2022 roku, jest możliwość wystawiania tzw. faktur ustrukturyzowanych. Są to e-faktury wystawiane przy wykorzystaniu udostępnionego wzoru za pośrednictwem tzw. Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Począwszy od 2022 roku, podatnicy mają możliwość wyboru tej formy fakturowania. Natomiast począwszy od 2024 roku, stosowanie faktur ustrukturyzowanych będzie obowiązkowe. Sprawdź, jakie są wady i zalety stosowania faktur ustrukturyzowanych.

 

Korzyści 

W tym artykule przeczytasz: 

·        Przesyłanie e-faktur w KSeF
·        Brak akceptacji na otrzymywanie e-faktur w KSeF
·        Decyzja o wystawianiu faktur ustrukturyzowanych
·        Jaka powinna być treść e-faktur w KSeF
·        Noty korygujące, faktury VAT RR, faktury pro forma
·        Jakie korzyści z wystawiania e-faktur w KSeF
·        Możliwość rozliczania faktur korygujących in minus bez dokumentacji
·        Zwrot VAT w terminie 40 dni
·        Korzyści z otrzymywania faktur ustrukturyzowanych
·        Funkcje Krajowego Systemu e-Faktur
·        Kto może korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur

Faktury ustrukturyzowane będą fakturami wystawianymi przez podatników przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur. Mają one przydzielony numer identyfikujący tę fakturę w systemie (art. 2 pkt 32a ustawy o VAT). Faktury te są wystawiane przy wykorzystaniu udostępnionego przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych wzoru i będą uznawane za wystawione w dniu przesłania ich do Krajowego Systemu e-Faktur. Będą one przechowywane w KSeF przez 10 lat, licząc od końca roku, w którym zostały wystawione (zob. art. 112aa ust. 1 ustawy o VAT).

Przesyłanie e-faktur w KSeF

Faktury ustrukturyzowane przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur (dalej: KSeF) mogą być nie tylko wystawiane, ale również przesyłane do odbiorców. Wymaga to jednak uzyskania akceptacji odbiorców faktur (zob. art. 106na ust. 2 ustawy o VAT). Przepis nie przewiduje tego, w jakiej formie ma być przekazywana akceptacja. A więc akceptacja ta może być wyrażana w dowolnej formie – w tym ustnie.

Brak akceptacji na otrzymywanie e-faktur w KSeF

Jeżeli odbiorca nie wyrazi zgody na otrzymywanie faktur ustrukturyzowanych przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur, wystawca zachowa prawo do wystawienia faktury ustrukturyzowanej przy użyciu tego systemu. Jednak wystawioną fakturę będzie obowiązany przekazać odbiorcy w inny uzgodniony z nim sposób (zob. dodawany art. 106g ust. 3b ustawy o VAT np. e-mailem w postaci elektronicznej lub papierowej.

W konsekwencji faktury ustrukturyzowane dzielą się na faktury ustrukturyzowane:

 - wystawione i przesłane przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur,
- wystawione przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur, lecz przesłane odbiorcy poza Krajowym Systemem e-Faktur.

Zgoda i jej brak na przesyłanie faktur ustrukturyzowanych

Decyzja o wystawianiu faktur ustrukturyzowanych

Decyzja o wystawieniu e-faktury w KSeF leżeć będzie w gestii wystawców faktur. Nie ma przy tym przeszkód, aby podatnicy tylko część (dowolną) wystawianych faktur wystawiali w formie faktur ustrukturyzowanych (pozostałą zaś część w „zwykły” sposób).

Od zasady tej istnieje jeden wyjątek dotyczący faktur korygujących faktury ustrukturyzowane. Otóż takie faktury muszą być wystawiane w postaci faktury ustrukturyzowanej (art. 106j ust. 4 ustawy o VAT).

Obowiązkowa faktura ustrukturyzowana

Jaka powinna być treść e-faktur w KSeF

Z przepisów ustawy o VAT nie wynika, aby faktury ustrukturyzowane miały posiadać inną treść od „zwykłych” faktur. Zapewne jednak w znacznej części tak będzie, gdyż obowiązujący wzór faktury ustrukturyzowanej nie jest jeszcze znany.

W konsekwencji wymaganą treść faktur ustrukturyzowanych poznamy, dopiero gdy wzór ten udostępni minister właściwy do spraw finansów publicznych.

Wiadomo już jednak, że dodatkowy element będą posiadać faktury korygujące wystawiane do faktur ustrukturyzowanych. W przypadkach takich w treści faktur korygującej trzeba wskazywać numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur fakturę, której dotyczy faktura korygująca (zob. art. 106j ust. 2 pkt 2a ustawy o VAT).

Noty korygujące, faktury VAT RR, faktury pro forma

O ile wprowadzona została możliwość (a niekiedy obowiązek) wystawiania fakturę korygujących w postaci faktur ustrukturyzowanych, nie ma możliwości wystawiania w tej postaci not korygujących. Noty korygujące w 2022 roku są zatem wystawiane i otrzymywane na zasadach dotychczasowych, tj. poza Krajowym Systemie e-Faktur.

Podobnie będzie w przypadku faktur VAT RR oraz faktur pro forma. Również takie dokumenty mogą być wystawiane wyłącznie na dotychczasowych zasadach (nie jest możliwe ich wystawianie za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur).

Jakie korzyści z wystawiania e-faktur w KSeF

Dla podatników wystawiających faktury w KSeF przewidziane zostały dwie korzyści. Są to:

 - możliwość rozliczania faktur korygujących zmniejszających, bez konieczności posiadania oraz

 - prawo do otrzymywania zwrotu różnicy VAT w terminie 40 dni.

Obie korzyści są dostępne zarówno dla podatników, którzy przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur będą faktury ustrukturyzowane wystawiać i przesyłać do odbiorcy, jak i dla podatników, którzy przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur faktury ustrukturyzowane będą tylko wystawiać (przesyłając te faktury odbiorcom poza Krajowym Systemem e-Faktur).

Możliwość rozliczania faktur korygujących in minus bez dokumentacji

Warunkiem rozliczania przez sprzedawców faktur korygujących zmniejszających (in minus) jest najczęściej uzyskanie określonej przepisami art. 29a ust. 13 ustawy o VAT dokumentacji. W przypadku faktur korygujących wystawianych w postaci faktury ustrukturyzowanej uzyskiwanie takiej dokumentacji nie jest konieczne (zob. art. 29a ust. 15 pkt 5 ustawy o VAT).

Zapamiętaj! Faktury korygujące zmniejszające, wystawiane w postaci faktury ustrukturyzowanej, rozliczane są przez sprzedawców zawsze w okresie rozliczeniowym ich wystawienia.

Z kolei nabywcy otrzymujący faktury ustrukturyzowane przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur (a więc nabywcy, którzy zaakceptowali ten sposób otrzymywania faktur ustrukturyzowanych) na podstawie takich faktur korygujących zmniejszenia kwot podatku naliczonego obowiązani są dokonywać zawsze w okresie rozliczeniowym, w którym je otrzymali, przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur (zob. art. 86 ust. 19d ustawy o VAT).

W przypadku pozostałych nabywców (tj. w przypadku nabywców, którzy otrzymywać będą faktury ustrukturyzowane poza Krajowym Systemem e-Faktur) obowiązują w tym zakresie zasady ogólne (określone przepisami art. 86 ust. 19a ustawy o VAT).

Obniżenie podstawy opodatkowania

Zwrot VAT w terminie 40 dni

Drugą z korzyści jest możliwość otrzymywania zwrotu różnicy podatku naliczonego nad należnym w skróconym do 40 dni terminie. Prawo do takiego zwrotu przysługuje podatnikom spełniającym łącznie 5 warunków (zob. tabelę). Spełnienie tych warunków jest weryfikowane z wykorzystaniem zasobów teleinformatycznych Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (zob. art. 87 ust. 5b-5d ustawy o VAT).

Jakie są warunki otrzymywania zwrotu różnicy podatku naliczonego nad należnym w terminie 40 dni

Lp.

Warunek

Uwagi

1.

Podatnik wystawiał wyłącznie faktury ustrukturyzowane w celu udokumentowania:

· sprzedaży, a także dostaw towarów i świadczenia usług, o których mowa w art. 106a pkt 2 ustawy o VAT (chodzi o sprzedaż zagraniczną, w której przypadku zastosowanie mają polskie przepisy o wystawianiu faktur), na rzecz innych podatników podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze, lub na rzecz osób prawnych niebędących podatnikami,

· wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury unijnej dotyczącej niektórych dostaw towarów oraz świadczenia niektórych usług,

· otrzymywania całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności – w zakresie, w jakim faktury takie dotyczą otrzymania całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, uwzględnionych w rozliczeniu podatnika za dany okres rozliczeniowy.

Wyjątkowo z prawa do uzyskania zwrotu w terminie 40 dni nie wyłącza wystawianie w danym okresie rozliczeniowym innych niż ustrukturyzowane, jeżeli są to wyłącznie:

1) „zwykłe” faktury wystawiane ze względu na brak zgodności ze wzorem faktury ustrukturyzowanej lub

2) paragony z NIP nabywcy stanowiące jednocześnie tzw. faktury uproszczone.

2.

Kwota podatku naliczonego lub różnicy podatku nierozliczona w poprzednich okresach rozliczeniowych i wykazana w deklaracji, nie przekracza 3.000 zł.

3.

Podatnik przez kolejne 12 miesięcy poprzedzających bezpośrednio okres, w rozliczeniu za który występuje z wnioskiem o zwrot, był zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

4.

Podatnik przez kolejne 12 miesięcy poprzedzających bezpośrednio okres, w rozliczeniu za który występuje z wnioskiem o zwrot, składał za każdy okres rozliczeniowy deklaracje VAT.

-

5.

Podatnik przez kolejne 12 miesięcy poprzedzających bezpośrednio okres, w rozliczeniu za który występuje z wnioskiem o zwrot, posiadał rachunek wskazany na tzw. białej liście.

Korzyści z otrzymywania faktur ustrukturyzowanych

Faktury ustrukturyzowane (w tym faktury korygujące w postaci faktur ustrukturyzowanych) podatnicy otrzymują przy użyciu KSeF (jeżeli wyrażą na to akceptację) albo w inny sposób, np. e-mailem w postaci elektronicznej lub papierowej. W pierwszym przypadku u podatników otrzymujących faktury ustrukturyzowane występować będą szczególne skutki (skutki u podatników otrzymujących faktury ustrukturyzowane poza KSeF nie będą się różnić od skutków otrzymywania „zwykłych” faktur).

Jest tak, gdyż faktury ustrukturyzowane otrzymywane użyciu Krajowego Systemu e-Faktur (po uprzednim wyrażeniu akceptacji) są uznawane za otrzymywane w dniu przydzielenia im w tym systemie numeru identyfikującego (zob. art. 106na ust. 3 ustawy o VAT). Najczęściej zatem z tą właśnie chwilą powstawać będzie u odbiorców faktur prawo do odliczenia z faktur ustrukturyzowanych otrzymywanych przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur.

Data otrzymania faktury w KSeF

Moment przydzielenia numeru identyfikującego w Krajowym Systemie e-Faktur jest także ważny z punktu widzenia momentu rozliczania przez nabywców otrzymywanych przy użyciu tego systemu faktur korygujących zmniejszających w postaci faktur ustrukturyzowanych. Obowiązek zmniejszania kwot podatku naliczonego przez nabywców powstaje wtedy w okresie rozliczeniowym przydzielenia tego numeru (zob. art. 86 ust. 19d ustawy o VAT).

Wydaje się, że przepis ten ma zastosowanie również w przypadkach, w których faktury korygujące w postaci ustrukturyzowanej są przesyłane po spełnieniu warunków obniżenia podstawy opodatkowaniu (lub kwoty podatku). Według mnie w przypadkach takich wskazane może być najpierw dokonanie zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w okresie spełnienia warunków obniżenia podstawy opodatkowaniu (lub kwoty podatku), a następnie korekta, tj. zmiany okresu rozliczeniowego uwzględnienia takiego zmniejszenia.

Otrzymanie faktury w KSeF a termin odliczenia VAT

Funkcje Krajowego Systemu e-Faktur

Faktury ustrukturyzowane są wystawiane, a najczęściej również przesyłane, przy użyciu prowadzonego przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej Krajowego Systemu e-Faktur. To jednak nie są wszystkie funkcje Krajowego Systemu e-Faktur (zob. tabelę).

Funkcje Krajowego Systemu e-Faktur

1) nadawanie, zmiana lub odbieranie uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur,

2) powiadamianie podmiotów o nadanych uprawnieniach do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur lub ich odebraniu;

3) uwierzytelnienie oraz weryfikacja uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur,

4) wystawianie faktur ustrukturyzowanych;

5) dostęp do faktur ustrukturyzowanych;

6) otrzymywanie faktur ustrukturyzowanych;

7) przechowywanie faktur ustrukturyzowanych;

8) oznaczanie faktur ustrukturyzowanych numerem identyfikującym przydzielonym w Krajowym Systemie e-Faktur,

9) analiza i kontrola prawidłowości danych z faktur ustrukturyzowanych;

10) powiadamianie podmiotów o:

a) dacie i czasie wystawienia faktury ustrukturyzowanej oraz numerze identyfikującym fakturę ustrukturyzowaną przydzielonym w Krajowym Systemie e-Faktur oraz dacie i czasie jego przydzielenia,

b) dacie i czasie odrzucenia faktury w przypadku jej niezgodności ze wzorem,

c) braku możliwości wystawienia faktury ustrukturyzowanej – w przypadku niedostępności Krajowego Systemu e-Faktur;

11) powiadamiania podmiotów innych niż określone w art. 106nb ustawy o VAT o braku uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur.

Kto może korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur

Z Krajowego Systemu e-Faktur może korzystać sześć grup podmiotów (zob. tabelę). Podmioty te mogą korzystać z tego systemu po uwierzytelnieniu w sposób określony w przepisach wykonawczych (wydanych na podstawie upoważnienia określonego w art. 106r pkt 3 ustawy o VAT).

Podmioty uprawnione do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur

Lp.

Podmiot

1.

Podatnik

2.

Podmioty wskazane przez podatnika

3.

Podmioty, o których mowa w art. 106c ustawy o VAT (a więc organy egzekucyjne określone w ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego)

4.

Osoby fizyczne wskazane przez podmioty, o których mowa w art. 106c ustawy o VAT

5.

Osoby fizyczne wskazane w zawiadomieniu o nadaniu lub odebraniu uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur, którym podatnik lub podmioty, o których mowa w art. 106c, nadali uprawnienia do korzystania z tego systemu

6.

Podmioty inne niż wymienione w pkt 1–5, wskazane przez osoby fizyczne korzystające z Krajowego Systemu e-Faktur, jeżeli prawo do wskazywania innego podmiotu wynika z uprawnień nadanych tym osobom fizycznym

Autor:

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Tomasz Krywan

Autor: Tomasz Krywan

Tomasz Krywan - ekspert Portalu FK i doradca podatkowy, specjalista od podatku VAT. Stały współpracownik największych redakcji podatkowych w Polsce.

Doradca VAT, Nr 220

Doradca VAT, Nr 220
Dostępny w wersji elektronicznej