Fiskus kwestionuje „charakter ciągły” usług transportowych

Autor: Łukasz Matusiakiewicz

Dodano: 9 lipca 2021
tir

Kwestia, czy usługi transportowe można uznawać za ciągłe, budzi kontrowersje. Z jednej strony – w orzecznictwie pojawiały się głosy, akceptujące ten pogląd. Z drugiej – organy podatkowe zwykle jednak podważają taką możliwość. 

W jednej z ostatnio wydanych interpretacji Dyrektor KIS zastrzegł, że dla świadczeń ciągłych (okresowych) charakterystyczny jest brak możliwości wyodrębnienia powtarzających się czynności podatnika. Chodzi więc o sprzedaż odbywającą się niejako bezustannie, stale, bez przerwy. Nie jest więc możliwe jednorazowe wykonanie czynności o charakterze ciągłym. Tytułem przykładu można powołać się na najem czy dostawę energii elektrycznej. Zatem jako sprzedaż ciągłą można uznać każdą dostawę lub usługę, która jest niejako stale w fazie wykonywania, nie ma też jakichś przerw czy „luk” między pewnymi czynnościami.

Zdaniem organu, usługi transportowe stanowią natomiast usługi o charakterze powtarzalnym, realizowane w określonym czasie i w ilości wskazanej w zleceniu. Wobec tego sprzedawane usługi transportowe nie są usługą ciągłą, ale świadczeniem dokonywanym w ustalonym przez strony czasie, które można wyodrębnić jako samodzielne świadczenie, określone jednoznacznie co do przedmiotu, miejsca oraz czasu realizacji. Powtarzalność tych usług – bez względu na to, czy ma miejsce w cyklu miesięcznym czy też dłuższym okresie – determinuje ich charakter jako usług posiadających swój początek i koniec, a przy tym nie świadczy o ich ciągłości.

Autor:

Łukasz Matusiakiewicz

Źródło:

Interpretacja indywidualna dyrektora KIS z 10 maja 2021 r., 0111-KDIB3-3.4012.68.2021.1.MAZ

Autor: Łukasz Matusiakiewicz

radca prawny specjalizującym się w prawie podatkowym i administracyjnym

Doradca VAT, Nr specjalny 72

Doradca VAT, Nr specjalny 72
Dostępny w wersji elektronicznej