Będą zmiany w kasach fiskalnych używanych w automatycznej sprzedaży towarów i usług
Resort finansów zaprezentował projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących. Celem nowelizacji jest dostosowanie przepisów rozporządzenia do zmian w rozporządzeniu w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących.
Zmiany mają związek z objęciem bezwzględnym obowiązkiem prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących przy świadczeniu usług myjni samochodowych. Chodzi w szczególności o świadczenia usług przy użyciu kas umieszczonych w urządzeniach do automatycznego świadczenia tych usług.
Jednocześnie należy podkreślić, że proponowane rozwiązania będą mogły mieć zastosowanie do wszystkich kas umieszczonych w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług, zwanych „kasami bezobsługowymi”.
Celem zmian jest ułatwienie prowadzenia ewidencji przy użyciu kas bezobsługowych. Nastąpi to poprzez dopuszczenie możliwości niedrukowania dokumentów fiskalnych.
W przypadku kas rejestrujących typu on-line, poprzez wystawienie dokumentu przy użyciu kasy rozumie się jego utworzenie i zapis w pamięci fiskalnej lub pamięci chronionej, a w przypadku dokumentów w postaci papierowej, także wydruk tych dokumentów.
Nowelizacja wprowadza dopuszczenie możliwości niedrukowania paragonów fiskalnych, przy jednoczesnym zapewnieniu nabywcy możliwości zapoznania się z danymi o sprzedaży poprzez ich wyświetlenie na urządzeniu.
Opis regulacji wprowadzanych w projekcie rozporządzenia
Projektowane rozporządzenie zmienia brzmienie § 2 w pkt 4 lit. a polegające na ujednoliceniu definicji fiskalizacji z obowiązującymi przepisami, dotyczącymi wymagań technicznych dla kas online.
Zmieni się również § 3 ust. 3 pkt 7 rozporządzenia, w którym jest mowa o zwrotach towarów i uznaniu reklamacji towarów i usług, które skutkują zwrotem całości albo części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży.
W odrębnej ewidencji, w której ujmuje się protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę, dodatkowo ujęto notatkę lub protokół z nabycia sprawdzającego. Rozszerzenie katalogu przypadków, które wymagają ujęcia w odrębnej ewidencji wynika z wprowadzenia nowego rozwiązania - nabycia sprawdzającego.
Zostało ono wprowadzone ustawą z 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2105 r. ze zm.).
Projekt dostosowuje również przepisy § 12 rozporządzenia, poprzez zamieszczenie regulacji dotyczących prowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kas bezobsługowych wyposażonych w drukarkę, jak również kas bez drukarki. Rozwiązanie to będzie spójne z nowymi przepisami o wymaganiach technicznych dla kas.
Paragraf 12 ust. 1 obejmuje obowiązki podatnika w przypadku prowadzenia przez niego ewidencji przy użyciu kas bezobsługowych, jeżeli nie zawierają drukarki kasy. W takim przypadku podatnik nie zapewnia połączenia kasy z drukarką i jej konfiguracji w sposób zapewniający poprawny wydruk, zgodnie z przepisami o wymaganiach technicznych dla kas oraz nie wystawia wskazanych w przepisie dokumentów tj.: paragonów fiskalnych, paragonów fiskalnych anulowanych, faktur i faktur anulowanych w postaci papierowej. Jednak zapewnia nabywcy zapoznanie się z danymi o sprzedaży poprzez pokazanie tych danych w sposób określony w przepisach o wymaganiach technicznych dla kas.
W przypadku pozostałych dokumentów (raportów fiskalnych okresowych, raportu fiskalnego rozliczeniowego, raportów fiskalnych zdarzeń), przesyła je do komputerowych systemów ogólnodostępnych i dokonuje ich zapisu lub wydruku w tych systemach. Może też je tam przesłać i wydrukować (dotyczy dokumentów wystawianych również w postaci elektronicznej - raportów fiskalnych dobowych, raportu fiskalnego fiskalizacji i dokumentów niefiskalnych).
Zmiana § 12 ust. 2 dotyczy przypadku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas bezobsługowych, jeżeli zawierają drukarki kasy. W takim przypadku podatnik może nie wystawiać:
- paragonu fiskalnego,
- paragonu fiskalnego anulowanego,
- faktury i faktury anulowanej, w postaci papierowej,
- jeżeli zapewnia nabywcy możliwość zapoznania się z danymi o sprzedaży przez ich odpowiednie pokazanie zgodnie z przepisami o wymaganiach technicznych (kryteriach i warunkach technicznych) dla kas.
W projekcie zaproponowano zmianę § 13 ust. 3, poprzez dodanie pkt 2a o treści: „przesłanie sumy kontrolnej programu pracy kasy oraz nazwy i numeru wersji programu pracy kasy”. Regulacja ta ma na celu ujednolicenie zapisu z obowiązującymi przepisami odnośnie do wymagań technicznych dla kas rejestrujących typu online.
Natomiast w § 19 rozporządzenia w ust. 1 w części wspólnej i w ust. 2, skreślono wyrazy „(kryteriach i warunkach technicznych)”, w celu ujednolicenia z odrębnie obowiązującymi przepisami o wymaganiach technicznych dla kas online.
Nowelizacja rozporządzenia wprowadza także zmiany w § 29. W zdaniu drugim wyrazy „§ 12” zastąpiono wyrazami „§ 12 ust. 2”, w związku z nową treścią § 12. Do kas z elektronicznym zapisem kopii umieszczanych w urządzeniach automatycznych będzie odnosił się wyłącznie przypadek z drukarką kasy.
Sprawdź też:
Rozporządzenie zmieniające wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
www.rcl.gov.pl