Korygowanie faktury oraz rozliczenia w zakresie VAT po zlikwidowaniu działalności gospodarczej
Dyrektor KIS wyjaśnił, że zgodnie z art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej, mimo zakończenia działalności gospodarczej, podatnikowi przysługuje prawo złożenia korekty deklaracji za okres, w którym prowadził tę działalność.
Przy składaniu korekty deklaracji podmiotowi takiemu należy zaś przypisać taki status, jaki miał w okresie, którego korekta deklaracji dotyczy. Podmiot nie będący już podatnikiem może zatem składać korektę deklaracji.
Korekta deklaracji wiąże się z mechanizmem samoobliczania podatku, chroniąc podatnika zarówno przed niekorzystnymi skutkami powstania zaległości podatkowej, jak i otwierając możliwość ewentualnego zwrotu nadpłaty. Ostatecznie po wykreśleniu wnioskodawcy z rejestru podatników VAT czynnych wnioskodawca ma prawo wystawienia faktury korygującej oraz składania korekty deklaracji podatkowej.
Zatem w sytuacji, gdy np. błędnie została opodatkowana dostawa nieruchomości zabudowanej, która to czynność powinna korzystać ze zwolnienia z podatku VAT, wystąpi uprawnienie do skorygowania wystawionej faktury i skorygowania rozliczenia podatku VAT. Powstaniem też nadpłata w podatku (również po zakończeniu działalności gospodarczej i wyrejestrowaniu z rejestru czynnych podatników VAT).
Interpretacja indywidualna dyrektora KIS z 31 maja 2023 r. nr 0115-KDIT1-3.4012.3.2019.8.S.MS.PRM.