Nowe uprawnienia fiskusa w karaniu przedsiębiorców

Dodano: 20 kwietnia 2022
ręce w kadankach

Obowiązujący od 1 stycznia 2022 r. Polski Ład niesie ze sobą nie tylko zmiany w zakresie obowiązków podatkowych dla przedsiębiorców. Wyposażył również skarbówkę w nowe narzędzia kontroli i karania, mające zabezpieczyć źródła wpływów do budżetu SP. Sprawdźmy, czym jest nabycie sprawdzające, tymczasowe zajęcie ruchomości i jak zmienią się zasady egzekucji w PGK i grupach VAT.

Korzyści 

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:
•    Czym jest tymczasowe zajęcie ruchomości?
•    Co nie podlega zajęciu?
•    Na czym polega nabycie sprawdzające?
•    Jak będzie wyglądała egzekucja w PGK i grupach VAT?

Kryzys związany z pandemią COVID-19 i wojna w Ukrainie przekładają się nie tylko na zmniejszenie wpływów budżetowych, ale także na zwiększone wydatki – w tym na obsługę zadłużenia i świadczenia społeczne. Z tego względu państwo zmuszone jest do szukania nowych rozwiązań, wspierających wzrost oraz stabilizację nadwyrężonych wpływów budżetowych. Ich zdecydowaną większość, bo ok. 90%, stanowią wpływy podatkowe. Dla realizacji tych zadań urzędnicy skarbowi potrzebują większych uprawnień, a Polski Ład im je daje.

Tymczasowe zajęcie ruchomości

Od 1 stycznia 2022 r., w celu zwiększenia skuteczności egzekucji administracyjnej należności pieniężnych funkcjonariusz Służby Celno-Skarbowej w toku prowadzonej kontroli może dokonywać tymczasowego zajęcia ruchomości (TZR) przedsiębiorcy (podatnika) do 96 godzin. Zajęcie to polega na czasowym pozbawieniu zobowiązanego prawa do rozporządzania zajętą ruchomością, po wpisaniu jej przez funkcjonariusza do protokołu tymczasowego zajęcia.

Funkcjonariusze SCS mogą zastosować takie zajęcie wobec podatnika w sytuacji, gdy:

- egzekucja dotyczy należności pieniężnych,

- organem egzekucyjnym jest naczelnik urzędu skarbowego,

- tytuły wykonawcze obejmujące egzekwowane należności pieniężne łącznie przekraczają 10.000 zł,

- zajęciu podlegają również ruchomości znajdujące się we władaniu innych osób, ale należące do zobowiązanego.

Kwota ww. należności nie obejmuje odsetek, kosztów upomnienia i egzekucyjnych.

Co nie podlega zajęciu

Zajęciu nie podlegają ruchomości, których wartość znacznie przekracza egzekwowaną należność, choć nie jest doprecyzowane, co dokładnie oznacza sformułowanie „znacznie”. Tymczasowe zajęcie ruchomości nie może trwać dłużej niż 96 godzin od chwili podpisania protokołu tymczasowego zajęcia ruchomości, przez dokonującego go funkcjonariusza.

Zapamiętaj! Tymczasowe zajęcie nieruchomości ulega przekształceniu w zajęcie egzekucyjne z dniem wydania postanowienia o jego zatwierdzeniu, pod warunkiem że nastąpiło ono nie później niż przed upływem 96 godzin od podpisania przez funkcjonariusza ww. protokołu.

Polski Ład przewiduje wyłączenia od stosowania tymczasowego zajęcia ruchomości. Funkcjonariusz skarbówki nie może objąć nim zwierząt oraz ruchomości ulegających łatwemu zepsuciu, jak i tych podlegających wyłączeniu z egzekucji.

Nabycie sprawdzające

W celu weryfikacji, czy przedsiębiorca wywiązuje się z obowiązków ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej i wydawania paragonu, urzędnicy skarbówki mogą przeprowadzać tzw. nabycie sprawdzające towarów lub usług. Czyli de facto niezapowiedzianą kontrolę. Na żądanie przedsiębiorcy urzędnik jest zobowiązany do okazania legitymacji służbowej oraz stałego upoważnienia do przeprowadzenia nabycia, wydanego przez naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego.

Po nabyciu sprawdzający (którym może być osoba zatrudniona w jednostce organizacyjnej KAS, wykonująca czynności służbowe w urzędzie skarbowym lub urzędzie celno-skarbowym wraz z podległymi oddziałami celnymi lub funkcjonariusz Służby Celno-Skarbowej, pełniący służbę w urzędzie celno-skarbowym wraz z podległymi oddziałami celnymi) zwróci towar sprzedawcy wraz z paragonem, chyba że towar stanowi dowód przestępstwa lub nie nadaje się do zwrotu.

Jeśli w ramach nabycia sprawdzającego urzędnik nie stwierdzi nieprawidłowości, sporządzi notatkę służbową, której jeden z egzemplarzy przekaże kontrolowanemu. W przypadku nieprawidłowości sporządzi protokół, na podstawie którego naczelnik odpowiedniego urzędu uruchomi u sprzedawcy kontrolę lub postępowanie podatkowe.

Kontrolowany to nie podejrzany, lecz osoba fizyczna

Obecnie na żądanie Szefa KAS lub naczelnika urzędu celno-skarbowego wydane w związku z wszczętym postępowaniem przygotowawczym lub czynnościami wyjaśniającymi w sprawach przestępstw lub wykroczeń (także skarbowych) bank jest zobowiązany do sporządzania i przekazywania informacji dotyczących podejrzanego lub osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej.

Od 1 lipca 2022 r. również naczelnik urzędu skarbowego będzie mógł wystąpić z pisemnym żądaniem przekazania takich informacji. Najważniejsza jednak zmiana dotyczy zastąpienia słowa „podejrzany” zwrotem „osoba fizyczna”.

Twórcy Polskiego Ładu dostrzegli, że dotychczas na etapie wszczęcia postępowania karnego skarbowego w sprawie, a nie przeciw osobie, skarbówka nie mogła występować do banku o udzielenie informacji, bo na tym etapie postępowania nie ma mowy o podejrzanym. Polski Ład pozwoli występować z żądaniem ich udzielenia o osobie fizycznej, bez konieczności nadania jej statusu podejrzanego.

Egzekucja w PGK i grupach VAT

Na mocy dotychczasowych przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji organy skarbowe mogły kierować egzekucję do całych podatkowych grup kapitałowych. Polski Ład umożliwia im prowadzenie jej także wobec poszczególnych podmiotów tworzących PGK. Podobnie będzie w przypadku grup VAT od 1 lipca 2022 r.

Nawet 10.000 zł kary za nieprzekazanie fiskusowi informacji

Od 1 stycznia 2022 r. Szef KAS może nałożyć na podatnika karę pieniężną w wysokości do 10.000 zł, jeśli ten pomimo prawidłowego wezwania i w wyznaczonym terminie nie przekazał informacji albo danych dotyczących kontrolowanego lub strony postępowania w postępowaniu prowadzonym na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej w zakresie przeciwdziałania unikaniu opodatkowania.

Inne kary

Polski Ład rozszerza także katalog kar przewidzianych w Kodeksie karnym skarbowym. Chodzi o:

1. wprowadzenie grzywny do 720 stawek dziennych za naruszenie obowiązków związanych ze sporządzeniem dokumentacji cen transferowych, a więc za:

– niesporządzenie lokalnej dokumentacji cen transferowych,

– niedołączenie do niej grupowej dokumentacji cen transferowych,

– niesporządzenie informacji o cenach transferowych lub za jej niezgodność z lokalną dokumentacją lub stanem rzeczywistym;

2 wprowadzenie grzywny 240 stawek dziennych za sporządzenie informacji o cenach transferowych po terminie;

3. możliwość nałożenia na podatnika kary do 720 stawek dziennych lub pozbawienia wolności, a nawet obu tych kar łącznie, jeśli organy stwierdzą, że skłamał lub zataił prawdę w informacji przekazywanej przez wypłacającego należności do podmiotu prowadzącego rachunki papierów wartościowych albo rachunki zbiorcze.

Podsumowanie

Polski Ład stanowi ogromne wyzwanie dla firm nie tylko w zakresie nowych obciążeń i obowiązków podatkowych, ale także w sferze odnalezienia się w nowym systemie kontroli i kar dostępnych fiskusowi. Tak szeroki wachlarz uprawnień urzędników skarbowych może prowadzić do licznych nadużyć, zwłaszcza w początkowym okresie obowiązywania nowych przepisów, w którym kluczowe znaczenie dla ukształtowania się długofalowych praktyk urzędników i wiążącej wykładni prawnej będą miały prawomocne orzeczenia sądów w sporach przedsiębiorców z fiskusem.

Źródło:

Kancelaria Prawna Skarbiec

Ustawa z 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.).

Słowa kluczowe:
fiskus

Doradca VAT, Nr specjalny 72

Doradca VAT, Nr specjalny 72
Dostępny w wersji elektronicznej