Fiskus nie może instrumentalnie traktować wszczynania postępowań karnych skarbowych

Dodano: 19 maja 2022
Wszczynanie postępowań karnych skarbowych

Fiskus ustalił, że przedsiębiorca z branży budowlanej w 2013 roku w sposób nieuprawniony odliczył VAT z faktur zakupowych od jednego z kontrahentów. Czy organ mógł sięgać tak daleko wstecz do rozliczeń podatkowych przedsiębiorcy? Mógł, bo na miesiąc przed upływem terminu przedawnienia zobowiązań wszczął przeciw niemu postępowanie karne skarbowe. Tylko dlaczego tak późno, skoro o popełnieniu przez niego przestępstwa dowiedział się już trzy lata wcześniej?

Postępowanie karne skarbowe

Zgodnie z art. 70 § 6 pkt 1 Ordynacji podatkowej bieg terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu z dniem wszczęcia postępowania w sprawie o przestępstwo lub wykroczenie skarbowe, o którym podatnik został zawiadomiony. O ile podejrzenie popełnienia przestępstwa lub wykroczenia wiąże się z niewykonaniem tego zobowiązania.

Nabycie 9 pustych faktur w 2013 roku

Fiskus uznał, że firma budowlana w 2013 roku nienależnie odliczyła VAT naliczony na fakturach wystawionych przez jednego z jej podwykonawców. Wystawił on wówczas 9 faktur za swoje podwykonawstwo, przy realizacji jednej z inwestycji budowlanych. W opinii organu skarbowego wykazane na tych fakturach czynności nie zostały nigdy wykonane, a tzw. fikcyjności faktur firma budowlana była świadoma.

Powiadomienie o zawieszeniu biegu terminu przedawnienia na miesiąc przed jego upływem

Odnosząc się do podniesionego przez przedsiębiorcę zarzutu przedawnienia dochodzonych przez fiskusa zobowiązań podatkowych, organ podatkowy oznajmił, że: 4 grudnia 2018 r. poinformował przedsiębiorcę o zawieszeniu biegu terminu przedawnienia, doręczając mu zawiadomienie o wszczęciu przeciw niemu dochodzenia o przestępstwo skarbowe. Ponieważ termin przedawnienia upływał 31 grudnia 2018 r., fiskus zdążył poprzez to doręczenie zawiadomienia skutecznie zawiesić jego bieg.

Fiskus wyjaśnił przy tym, że postępowanie karne skarbowe nadal się toczy, choć od 27 maja 2020 r. zostało zawieszone w oparciu na art. 114a Kodeksu karnego skarbowego. Co stanowi ten przepis? A to, że postępowanie w sprawach o przestępstwa i wykroczenia skarbowe może zostać zawieszone, jeżeli jego prowadzenie jest w istotny sposób utrudnione ze względu na prowadzoną kontrolę podatkową, kontrolę celno-skarbową lub toczące się postępowanie przed organami: podatkowymi, celnymi lub administracyjnymi.

Fiskus wiedział o nieprawidłowościach trzy lata wcześniej

Przedsiębiorca skierował sprawę przed WSA. Sąd nie odnalazł w działaniach organu podatkowego argumentów, które uwiarygodniłyby, że wszczęcie postępowania karnego skarbowego nie miało jedynie instrumentalnego charakteru, a było konieczne w aspekcie popełnienia przez przedsiębiorcę czynu zabronionego. Dlatego WSA uchylił zaskarżoną przez firmę decyzję fiskusa.

Okiem sądu

„(…) Organ badając, czy postępowanie karnoskarbowe nie zostało wszczęte instrumentalnie, rozważy termin jego wszczęcia w kontekście tego, że zawiadomienie o możliwości popełnienia przez podatnika czynu zabronionego naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego otrzymał trzy lata wcześniej (28 grudnia 2015 r.), a samo postępowanie wszczęto na miesiąc przed upływem terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych za I–III kwartał 2013 roku tj. 27 grudnia 2018 r.”.

Wyrok WSA w Kielcach z 9 września 2021 r., sygn. akt I SA/Ke 232/21.

Przeczytaj także:

Postępowania karne skarbowe - podsumowanie

Rozpatrywana w ww. orzeczeniu sytuacja to niedopuszczalne działania organów podatkowych, nagminnie stosowane wobec przedsiębiorców. Działania, które łamią fundamentalne reguły pewności prawa, jak i zaufania obywateli do organów państwa. Działania, które w świetle wydanego już w 2012 roku orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego można nazwać bezprawnymi.

W orzeczeniu tym Trybunał, stwierdzając o naruszeniu ww. zasad, wyraźnie wskazał bowiem, że „(…) Celem instytucji przedawnienia w prawie podatkowym jest zagwarantowanie podatnikom, że po upływie określonego w ustawie czasu nie będą narażeni na jakiekolwiek działania ze strony organów podatkowych, zmierzające do określania i egzekwowania od nich należności podatkowych. (…) Ustawodawca powinien kształtować mechanizmy prawa podatkowego w taki sposób, aby wygaśnięcie zobowiązania podatkowego następowało w rozsądnym terminie. (…) Egzekwowanie długu podatkowego i towarzysząca mu niepewność podatnika co do stanu jego zobowiązań podatkowych, nie mogą trwać przez dziesięciolecia” (wyrok TK z 17 lipca 2012 r., sygn. akt P30/11).

 

 

Źródło:

Kancelaria Prawna Skarbiec

Doradca VAT, Nr 220

Doradca VAT, Nr 220
Dostępny w wersji elektronicznej