Pamiętaj, że nie zawsze można skorygować sprzedaż do zera

Tomasz Krywan

Autor: Tomasz Krywan

Dodano: 16 grudnia 2021
  Pamiętaj, że nie zawsze można skorygować sprzedaż do zera

Korygowanie sprzedaży jest rzeczą normalną w biznesie. Powody korekty są różne – może to być pomyłka czy udzielony rabat. Niekiedy jednak sprzedawcy korygują faktury do zera i wystawiają nowy dokument. Sprawdźmy, czy takie postępowanie jest zawsze prawidłowe.

Zgodnie z przepisami ustawy o VAT fakturę korygującą wystawiamy, gdy po wystawieniu faktury pierwotnej:

udzielono obniżki ceny w formie rabatu (o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1 ustawy o VAT),

udzielono opustów i obniżek cen (o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT),

dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,

dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty otrzymanej przed dokonaniem dostawy towarów lub wykonaniem usługi,

podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Faktura korygująca do zera

Czasami w takich przypadkach wystawiane przez podatników faktury korygujące korygują treść faktur do zera. Jest tak w szczególności w przypadku faktur korygujących, które dokumentują zwrot towarów oraz zwrot całości lub części zapłaty otrzymanej przed dokonaniem dostawy towarów lub wykonaniem usługi.

W praktyce często podatnicy wystawiają faktury korygujące zerujące tylko po to, aby od razu wystawić nową fakturę. Taka faktura dokumentuje tę samą czynność co faktura skorygowana do zera. Niemal zawsze jest to postępowanie nieprawidłowe.

Niedopuszczalne jest bowiem wystawianie dwóch faktur dokumentujących tę samą czynność. W przypadkach takich druga z wystawionych faktur jest fakturą „pustą”. Nie zmienia tego fakt, że pierwsza z wystawionych faktur bezpodstawnie została „wyzerowana” fakturą korygującą.

Stanowisko fiskusa odnośnie do faktur korygujących do zera

Stanowisko to znajduje potwierdzenie w wyjaśnieniach organów podatkowych. Przykładem może być interpretacja indywidualna dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 3 czerwca 2020 r. (nr 0112-KDIL1-1.4012.81.2020.4.HW).

Okiem fiskusa

W ww. interpretacji czytamy, że „(…) W związku ze zmienionymi zarządzeniem Prezesa NFZ stawkami kapitacyjnymi, które uległy podwyższeniu, czyli w związku ze wzrostem cen usług, Wnioskodawca powinien wystawić faktury korygujące do faktur z dnia 30 listopada 2019 r. oraz z dnia 31 grudnia 2019 r., dokonując korekty podstawy opodatkowania z tytułu sprzedaży, wykazanej na pierwotnie wystawionych fakturach. Zatem zmiana ceny w sytuacji świadczenia usług nie uprawnia do wystawienia faktur korygujących in minus »do zera«, a następnie do wystawienia kolejnej faktury dokumentującej tą samą transakcję, po wcześniejszym „wyzerowaniu” fakturą korygującą faktury pierwotnej”.

Faktura korygująca do zera

Podatnik A wykonał usługę na rzecz podatnika B. Wykonanie tej usługi podatnik A udokumentował fakturą na zawyżoną kwotę. Jedynym prawidłowym sposobem skorygowania tego błędu jest wystawienie faktury korygującej obniżającej kwotę wskazaną na fakturze do prawidłowej wysokości. Wystawienie faktury korygującej zerującej i nowej faktury jest w tej sytuacji postępowaniem niedopuszczalnym i grozi negatywnymi konsekwencjami zarówno dla sprzedawcy, jak i nabywcy.

Faktura korygująca do zera – konsekwencje

Wskazane nieprawidłowe postępowanie grozi negatywnymi konsekwencjami dla postępującego w ten sposób podatnika. Może on zostać zobowiązany do zapłaty podatku wykazanego na obu fakturach, tj. na fakturze bezzasadnie skorygowanej do zera oraz – ze względu na brzmienie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT – na nowej fakturze. Z konsekwencjami ze strony skarbówki może się też spotkać w tej sytuacji również nabywca otrzymujący nową fakturę.

Organy podatkowe mogą bowiem uznać, że faktura ta stwierdza czynność, która nie została dokonana (gdyż czynność, która została dokonana, dokumentuje pierwsza z wystawionych faktur, tj. faktura bezzasadnie skorygowana do zera). W konsekwencji nabywcy nie przysługuje na podstawie tej faktury prawo do odliczenia podatku naliczonego (ze względu na brzmienie art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o VAT).

Korygowanie błędnie wskazanego nabywcy

Kwestią sporną jest to, czy dotyczy to również sytuacji, w których korygowany jest błędnie wskazany na fakturze nabywca. Według mnie tak, lecz w wyjaśnianiach organów podatkowych można się również spotkać z częściowo odmiennym stanowiskiem.

Okiem fiskusa

Z interpretacji indywidualnej dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 28 września 2018 r. (sygn. 0112-KDIL2-3.4012.330.2018.2.WB) wynika bowiem, że należy wyróżnić dwie sytuacje. Jedna ma miejsce, gdy wystawiona przez upoważniony do tego podmiot faktura z błędnie wskazanym nabywcą (w zakresie jego nazwy) została jednak doręczona właściwemu nabywcy towaru/usługi. Wówczas – zdaniem organu podatkowego – należy wystawić jedynie fakturę korygującą dane nabywcy. Druga sytuacja zachodzi, gdy wystawioną przez upoważniony do tego podmiot fakturę otrzymał podmiot, który w rzeczywistości nie był stroną transakcji, tj. nie nabył faktycznie towaru/usługi od wystawcy faktury (wówczas zdaniem organu podatkowego należy wystawić jedynie fakturę korygującą zerującą oraz nową fakturę).

Korekta zerująca

Podatnik A dokonał dostawy towaru na rzecz podatnika B. Przez pomyłkę podatnik dostawę tą udokumentował fakturą wystawioną na podatnika C. Scenariusz A: Błędnie wystawiona faktura została wraz z towarem dostarczona podatnikowi B. W takim przypadku w celu skorygowania błędnie wskazanego nabywcy do faktury tej powinna zostać wystawiona faktura korygująca dane nabywcy. Scenariusz B: Błędnie wystawiona faktura została wraz z towarem dostarczona podatnikowi C. Według mnie również w takim przypadku w celu skorygowania błędnie wskazanego nabywcy do faktury tej powinna zostać wystawiona faktura korygująca dane nabywcy. Jednak zdaniem przynajmniej części organów podatkowych w tej sytuacji podatnik A powinien wystawić fakturę korygującą zerującą oraz nową fakturę na podatnika B.

Odmowa zapłaty

Przesłanką uzasadniającą wystawianie faktur korygujących do zera nie jest również brak zapłaty za udokumentowaną fakturą czynność. W konsekwencji niedopuszczalne jest wystawianie z tego powodu takich faktur korygujących. Potwierdzają to w udzielanych wyjaśnieniach organy podatkowe. Przykładem może być interpretacja indywidualna dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 28 września 2020 r. (nr 0111-KDIB3-1.4012.455.2020.2.MSO).

Okiem fiskusa

„(…) podatnik wystawia fakturę w przypadku sprzedaży towaru lub wykonania usługi. Faktura jest więc dokumentem potwierdzającym zaistnienie zdarzenia gospodarczego (potwierdzeniem nabycia określonych towarów lub usług). Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie ww. dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi, a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego. W rozpatrywanej sprawie nie ulega wątpliwości, że usługa została wykonana i powstał z tytułu jej wykonania obowiązek podatkowy (…). Przepis art. 106j ust. 1 ustawy o VAT ściśle określa sytuacje, w których można wystawić fakturę korygującą. W przedmiotowej sprawie nie wystąpiły okoliczności, w których wnioskodawca powinien wystawić fakturę korygującą. (…) Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym spółka jest uprawniona do wystawienia faktury korygującej do zera, jest nieprawidłowe”.

(Interpretacja indywidualna dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 28 września 2020 r. (nr 0111-KDIB3-1.4012.455.2020.2.MSO)

Autor:

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Tomasz Krywan

Autor: Tomasz Krywan

Tomasz Krywan - ekspert Portalu FK i doradca podatkowy, specjalista od podatku VAT. Stały współpracownik największych redakcji podatkowych w Polsce.
Słowa kluczowe:
korekta faktury

Doradca VAT, Nr 219

Doradca VAT, Nr 219
Dostępny w wersji elektronicznej