Poznaj stanowisko fiskusa w sprawie rozliczania korekt in plus

Autor: Łukasz Matusiakiewicz

Dodano: 15 marca 2021
Zmiany stawek VAT a bony SPV/MPV

Zagadnienie rozliczania korekt zawsze budziło pewne emocje, chyba tym bardziej po nowelizacji, która weszła w życie z początkiem 2021 roku. 

Nad jedną z takich spraw, w związku z wnioskiem spółki z branży motoryzacyjnej, pochylił się dyrektor KIS. Chodziło o to, że cena transakcyjna sprzedawanego samochodu będzie ustalana w oparciu o metodę „koszt plus”, co oznacza, iż będzie kalkulowana w oparciu o różne elementy składowe (koszty ponoszone w związku z produkcją i dostarczeniem samochodu).

W momencie wystawienia faktury dokumentującej dostawę sprzedawca nie będzie znał rzeczywistej (ostatecznej) kwoty kosztów poniesionych w związku z dystrybucją samochodów (byłoby to możliwe dopiero po zakończeniu kwartału), tak np. ceny materiałów/usług nabywanych dla celów produkcji i dystrybucji samochodów mogą ulegać zmianie w trakcie i po zakończeniu kwartału. Reasumując, ceny pojazdów będą urzeczywistniane (korygowane) co kwartał, tj. w oparciu o dane dotyczące realnie poniesionych kosztów. W tym celu, podatnik będzie wystawiał na rzecz nabywcy faktury korygujące, zarówno zwiększające jak i zmniejszające, które będą odzwierciedlać zmianę wynagrodzenia za samochody.

Podatnik przekonywał, że zaistniały stan faktyczny prowadzi do wniosku, iż korekty na plus winny być ujmowane w rozliczeniach VAT za okresy, w których zostaną one wystawione („na bieżąco”), bowiem w momencie wystawienia faktury pierwotnej dokumentującej sprzedaż samochodów podatnik nie będzie miał pełnej wiedzy o wartości bazy kosztowej determinującej cenę sprzedawanych samochodów i nie będzie znał rzeczywistej (ostatecznej) wysokości kosztów poniesionych w związku z wyprodukowaniem samochodu.

Organ nie zgodził się z zapatrywaniem, że opisane przez spółkę fakty, na podstawie których wystawiona będzie faktura korygująca, to nowe okoliczności zaistniałe po dokonaniu sprzedaży i w konsekwencji faktura korygująca powinna zostać wystawiona na bieżąco.

Dyrektor KIS podniósł bowiem, że:

  • data dokonania transakcji sprzedaży będzie datą ustaloną świadomie przez strony transakcji,
  • na dzień dokonania transakcji pierwotnej obie strony będą wiedzieć, że cena samochodu ulegnie zmianie, a zatem przyczyna korekty jest możliwa do przewidzenia już w momencie realizacji transakcji pierwotnej,
  • nie będzie to sytuacja jednostkowa, ale powtarzająca się, wynikająca z postanowień umownych,
  • korekta in plus może być rozliczana na bieżąco jedynie, gdy korekta jest spowodowana przyczynami zaistniałymi po dokonaniu sprzedaży i niemożliwymi do przewidzenia w momencie wystawienia faktury pierwotnej – tu natomiast przyczyna korekty będzie wynikać z uzgodnień zawartych pomiędzy stronami transakcji,
  • w momencie wyliczania ostatecznej kwoty poniesionych kosztów samochód będzie już sprzedany,
  • przedsiębiorca z góry zakłada ewentualną tymczasowość wykazanej na fakturze pierwotnej ceny, zakładając, że podstawa opodatkowania ulegnie zmianie.

Reasumując, zdaniem dyrektora KIS, podatek należny wynikający z faktury korygującej, podwyższającej wynagrodzenie z tytułu dostawy towarów, powinien być wykazany w okresie rozliczeniowym, w którym zostały rozliczone faktury pierwotne.

Autor:

Łukasz Matusiakiewicz

Źródło:

Interpretacja indywidualna dyrektora KIS z 12 lutego 2021 r., 0114-KDIP1-2.4012.481.2020.1.RD.

Autor: Łukasz Matusiakiewicz

radca prawny specjalizującym się w prawie podatkowym i administracyjnym

Doradca VAT, Nr 220

Doradca VAT, Nr 220
Dostępny w wersji elektronicznej