Kary za uszkodzenia lub zniszczenia w hotelu – bez VAT

Autor: Łukasz Matusiakiewicz

Dodano: 20 sierpnia 2021
Pusta faktura VAT

W jednej z najnowszych interpretacji dyrektor KIS potwierdził, że kwoty pobrane od gości hotelowych z tytułu:
- zniszczeń bądź uszkodzeń wyrządzonych na terenie hotelu,
- ponadnormatywnego sprzątania w pokoju po pobycie, lub w trakcie pobytu gościa hotelowego, np. gdy zabrudzi on pokój hotelowy (np. gdy pokój wymaga odświeżenia i czyszczenia w następstwie zapalenia przez gościa papierosa, a pokój nie jest przeznaczony dla osoby palącej),
- zniszczenia bądź zagubienia przez gościa hotelowego roweru, który wypożyczony został przez niego w ramach usług oferowanych przez hotel – nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT.

Kwoty te stanowią bowiem odszkodowanie. Jednocześnie brak jest podstaw do dokumentowania fakturą czy paragonem wpłaconych kwot odszkodowania. Uregulowanie tych należności może być udokumentowane na podstawie innych dokumentów księgowych, w tym not księgowych. Wprawdzie nota księgowa nie jest dokumentem przewidzianym przez ustawę o VAT, ale z drugiej strony brak jest jednak przeciwwskazań dla takiego sposobu udokumentowania. W konsekwencji, wystawiona nota będzie dokumentem, który umożliwi udokumentowanie pobieranych opłat od gości hotelowych stanowiących odszkodowanie za zniszczenia, uszkodzenia itp.

Autor:

Łukasz Matusiakiewicz

Źródło:

Interpretacja indywidualna dyrektora KIS z 21 lipca 2021 r., ILPP2-2/4512-1-33/16-12/MS, wydana po ponownym rozpatrzeniu sprawy w związku z wyrokiem WSA we Wrocławiu z 24 sierpnia 2017 r. sygn. akt I SA/Wr 138/17 oraz wyrokiem NSA z 28 października 2020 r., I FSK 1884/17

Autor: Łukasz Matusiakiewicz

radca prawny specjalizującym się w prawie podatkowym i administracyjnym

Doradca VAT, Nr 220

Doradca VAT, Nr 220
Dostępny w wersji elektronicznej