Sprawdź, jak uzyskać zwrot podatku VAT w terminie 15 dni

Autor: Adam Okonkwo

Dodano: 10 czerwca 2022
zwrot VAT w terminie 15 dni

Z dniem 1 stycznia 2022 r. do ustawy o VAT wprowadzona została zmiana wynikająca z jej nowelizacji w ramach tzw. Polskiego Ładu. Chodzi o art. 87 ust. 6b. Przepis ten daje możliwość błyskawicznego (jak na polskie warunki) bezpośredniego zwrotu podatku VAT w terminie 15 dni.

Kiedy zaczyna biec termin zwrotu VAT

Bieg terminu zwrotu rozpoczyna się z dniem złożenia do urzędu skarbowego deklaracji VAT. Natomiast gdy rozliczenie, z którego ów zwrot pochodzi, zostało dokonane w deklaracji korygującej, rozpoczęcie biegu terminu zwrotu następuje z chwilą wpływu do urzędu deklaracji skorygowanej. Takie wnioski płyną z treści wyroków sądów administracyjnych:

- NSA z 1 lutego 2000 r., sygn. akt III SA 213/99,

- WSA Gdańsku z 14 czerwca 2016 r., sygn. akt. I SA/ Gd/397/16.

Obecnie deklaracje VAT mają postać części deklaracyjnej plików JPK_VAT. Jeżeli zatem nastąpi skorygowanie tej części pliku wraz z częścią ewidencyjną przed upływem terminu zwrotu, wywiera to skutek taki, iż termin zwrotu rozpoczyna swój bieg od początku.

10 warunków otrzymania zwrotu podatku VAT w terminie 15 dni

Krąg podmiotów mogących skorzystać z tego przywileju bezpośredniego zwrotu podatku VAT w terminie 15 dni jest dość ograniczony. Z kryteriów, jakie przedsiębiorca musi spełnić, wynika, iż musi on prowadzić działalność handlową na rzecz osób fizycznych. W dodatku na dość znaczną skalę. Możliwość taka przysługuje podatnikom, którzy przyjmują płatności w formie elektronicznej. Aby z niej skorzystać, podatnik musi łącznie spełnić warunki wskazane w art. 87 ust. 6e ustawy o VAT, a mianowicie:

1. W trzech poprzednich miesiącach lub w ostatnim kwartale udział procentowy łącznej wartości sprzedaży brutto zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kas rejestrujących online był u podatnika wyższy niż 80%.

2. W trzech poprzednich miesiącach lub ostatnim kwartale procentowy udział otrzymanych płatności zrealizowanych wykorzystaniem instrumentów płatniczych, tytułu sprzedaży brutto zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kas rejestrujących online, w stosunku do łącznej wartości sprzedaży wraz z podatkiem zewidencjonowanej przy użyciu tych kas w danym okresie rozliczeniowym, nie był niższy niż:

- 65% – od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2023 r. (art. 87 ust. 6e w zw. z art. 146k ust. 1 ustawy o VAT),

- 80% – od 1 stycznia 2024 r.

Definicja instrumentu płatniczego

W związku z użyciem terminu „instrument płatniczy” konieczne jest zdefiniowanie tego pojęcia. Zgodnie z art. 2 pkt 10 ustawy o usługach płatniczych, instrumentem płatniczym jest zindywidualizowane urządzenie lub uzgodniony przez użytkownika i dostawcę zbiór procedur wykorzystywanych przez użytkownika do złożenia zlecenia płatniczego. Służy więc on do zrealizowania transakcji płatniczej.

Zapamiętaj! Instrument płatniczy może mieć zróżnicowaną postać i wykorzystywać tradycyjne formy (np. bezgotówkowe instrumenty płatnicze takie jak polecenie przelewu, polecenie zapłaty) czy nowoczesne narzędzia i technologie, doprowadzając w rezultacie do zrealizowania transakcji płatniczej.

Biorąc pod uwagę tę definicję, zwrot VAT w terminie 15 dni nie ogranicza się wyłącznie do podatników korzystających z terminali płatniczych. Płatność za pomocą instrumentu płatniczego to też ta, która dokonana jest tradycyjnym przelewem.

Omawiany warunek spełniać będzie zatem płatność realizowana w formie bezgotówkowej, która w kasie fiskalnej może zostać zidentyfikowana jako „przelew”, „płatność mobilna” czy „karta”. Mamy tu zatem szerokie spektrum sposobów zapłaty.

3. Przez poprzednie 12 miesięcy łączna wartość sprzedaży wraz podatkiem, zaewidencjonowanej przez tego podatnika przy zastosowaniu kas rejestrujących online, za każdy okres rozliczeniowy była nie niższa niż 50.000 zł

To dość wysoko ustawiona poprzeczka i nie każdy z podmiotów stosujących preferowaną przez ustawodawcę metodę ewidencjonowania obrotu osiągnie miesięczny obrót w wysokości co najmniej 50.000 zł miesięcznie. Ustalany jest on na podstawie danych utrwalonych w Centralnym Repozytorium Kas.

4. Wykazana przez podatnika kwota zwrotu nie przekracza dwukrotnej wysokości podatku wynikającego u tego podatnika ze sprzedaży zaewidencjonowanej w okresie rozliczeniowym przy zastosowaniu kas online.

Zatem ustawodawca dopuszcza sytuacje, iż niecała sprzedaż podatnika podlega ewidencjonowaniu w kasie online. Jednak na szybki zwrot VAT liczyć mogą wyłącznie ci podatnicy, u których sprzedaż detaliczna rejestrowana jest w kasie online w większości.

5. Wykazana kwota podatku naliczonego lub różnicy podatku, nierozliczona w poprzednich okresach rozliczeniowych i wykazana w deklaracji, nie przekracza 3.000 zł.

Podatnik nie otrzyma szybkiego zwrotu VAT w przypadku, gdy kwota z przeniesienia z poprzedniego okresu rozliczeniowego wyniesie ponad 3.000 zł.

6. Podatnik złożył deklarację przez upływem terminu do jej złożenia (ten warunek odnosi się do przypadków, gdy zwrot wynika ze złożenia korekty deklaracji po upływie terminu do złożenia deklaracji).

Warunek powyższy – w przeciwieństwie do wskazanego w punkcie 5 – nie budzi zastrzeżeń. Trudno byłoby oczekiwać, iż przywilej szybkiego zwrotu VAT mógłby dotyczyć podmiotów niewywiązujących się z obowiązku złożenia terminowo rozliczenia.

7. Podatnik przez kolejne 12 miesięcy poprzedzające bezpośrednio okres w rozliczeniu, za który występuje z wnioskiem o zwrot, był zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

8. Podatnik przez kolejne 12 miesięcy poprzedzające okres w rozliczeniu, za który występuje z wnioskiem o zwrot, składał za każdy okres rozliczeniowy deklaracje VAT ramach pliku JPK_VAT.

9. Podatnik przez kolejne 12 miesięcy poprzedzające bezpośrednio okres w rozliczeniu, za który występuje z wnioskiem o zwrot, prowadził ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu wyłącznie kas rejestrujących online.

Określając w trzech ww. warunkach 12-miesięczne okresy postępowania w przyjęty przez ustawodawcę sposób, wykluczył on z kręgu podatników mogących ubiegać się o szybki zwrot VAT nowych podatników, rozpoczynających działalność gospodarczą. A to ta właśnie grupa, ze względu choćby na czynione przed rozpoczęciem działalności zakupy czy to towarów handlowych, czy wyposażenia, ma nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym.

Ustawodawca przy tym przeczy samemu sobie, jako że za motywację wprowadzenia instytucji szybkiego zwrotu VAT podał dbałość o płynność finansową podatników. Ta zaś bywa szczególnie narażona na zachwianie właśnie w początkowych etapach prowadzenia działalności gospodarczej.

10. Podatnik przez kolejne trzy miesiące poprzedzające okres w rozliczeniu, za który występuje z wnioskiem o szybki zwrot, posiadał rachunek wpisany na tzw. białą listę.

Zatem podatnik, aby otrzymać szybki zwrot, musi co najmniej na trzy miesiące przed wystąpieniem o szybki zwrot założyć bankowy rachunek rozliczeniowy lub imienny w SKOK, który zostanie zawarty na białej liście.

Przeczytaj także:

Weryfikacja zasadności zwrotu podatku VAT

Wykazanie przez podatnika w terminowo złożonej deklaracji kwoty do zwrotu rozpoczyna proces weryfikacji przez fiskusa zasadności zwrotu. Z kolei wybór czynności niezbędnych do jej dokonania uzależniony jest od uznania organu podatkowego. Zaznaczył to NSA w wyroku z 18 grudnia 2015 r. o sygn. akt I FSK 2052/14.

Są one zależne od poniższych okoliczności:

- rozmiaru prowadzonej działalności gospodarczej,

- liczby przeprowadzonych transakcji,

- liczby kontrahentów,

- okoliczności faktycznych uzasadniających popełnienie oszustwa.

Tego zdania był NSA m.in. w wyrokach z 18 grudnia 2015 r. o sygn. akt I FSK 2052/14 i z 14 lipca 2016 r. o sygn. akt 341/15. Weryfikacja obejmuje zatem sprawdzenie rozliczenia podatnika, rozliczeń innych podmiotów biorących udział w obrocie z podatnikiem, sprawdzenie zgodności dokonanych rozliczeń z rzeczywistym przebiegiem transakcji.
Trzeba więc pamiętać, że podatnik nabywa prawo dysponowania zwrotem podatku dopiero po zakończeniu weryfikacji. Takie wnioski płyną z wyroku NSA z 6 września 2016 r. o sygn. akt I FSK 252/15.

Autor:

Adam Okonkwo, prawnik, specjalista z zakresu VAT, wieloletni pracownik organów skarbowych

Autor: Adam Okonkwo

prawnik, specjalista podatkowy, wieloletni pracownik organów skarbowych

Doradca VAT, Nr 220

Doradca VAT, Nr 220
Dostępny w wersji elektronicznej