Zdaniem NSA przedłużenie terminu zwrotu VAT powinno być należycie uzasadnione
W jednym z najnowszych orzeczeń NSA zawarł kilka istotnych wskazówek w odniesieniu do uzasadnień postanowień o przedłużeniu terminu zwrotu. Warto je znać, gdyż mogą one posłużyć jako argument w sporze z fiskusem.
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 2 września 2021 r. o sygn. akt I FSK 1147/21 uznał, iż:
organ podatkowy nie musi wprawdzie wykazywać istnienia dowodów przemawiających za niezasadnością zwrotu podatku, ale powinien wykazać, że istnieją okoliczności decydujące o potrzebie dalszej weryfikacji zasadności takiego zwrotu,
odroczenie zwrotu VAT powinno być należycie i wyczerpująco uzasadnione, tak by nie było wątpliwości, że w danej sprawie rzeczywiście istnieje konieczność dokonania dodatkowej weryfikacji zasadności zwrotu nadwyżki podatku,
uzasadnienie postanowienia o przedłużeniu terminu zwrotu VAT powinno sprostać wymogom procesowym przewidzianym w Ordynacji podatkowej, w tym zasadzie przekonywania, zasadzie budowania zaufania do organów podatkowych oraz obowiązkowi wyczerpującego informowania strony o motywach rozstrzygnięcia,
uzasadnienie postanowienia powinno zawierać skonkretyzowane informacje o wątpliwościach determinujących przedłużenie terminu zwrotu podatku, w tym np. wyjaśniać, co w istocie wzbudziło podejrzenia organów i z jakich względów konieczne jest dalsze badanie prawidłowości transakcji, a także jakie konkretnie okoliczności faktyczne wymagają sprawdzenia,
opóźnienia w zwrocie podatku nie może uzasadniać sama zawisłość kontroli podatkowej za wcześniejsze okresy rozliczeniowe (bez wykazania związku takowej kontroli z zasadnością zwrotu podatku za miesiąc objęty postanowieniem).