Awaria KSeF – postępowanie krok po kroku

Tomasz Krywan

Autor: Tomasz Krywan

Dodano: 5 stycznia 2024
Po wprowadzeniu od 1 lipca 2024 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych przy użyciu KSeF z pewnością wystąpią awarie tego systemu.

Po wprowadzeniu od 1 lipca 2024 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych przy użyciu KSeF z pewnością wystąpią awarie tego systemu. O dacie początkowej i końcowej takich awarii informować będzie najczęściej komunikat w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów. Jakie obowiązki w takich przypadkach będą ciążyć na podatnikach?

Podatnicy obowiązani do wystawiania faktur przy użyciu KSeF

Krok

Dokonywana czynność

Uwagi

Podstawa prawna

1.

Wystawienie faktury w postaci elektronicznej zgodnie ze wzorem faktury ustrukturyzowanej

Faktury takie podatnik będzie obowiązany oznaczać kodem umożliwiającym dostęp do tej faktury w KSeF, weryfikację danych na niej zawartych oraz zapewnienie autentyczności pochodzenia i integralności treści tej faktury, w przypadku udostępnienia jej nabywcy w sposób inny niż przy użyciu KSeF.

Art. 106nf ust. 1 i 3 ustawy o VAT

2.

Udostępnienie wystawionej faktury nabywcy w sposób z nim uzgodniony

Jak czytamy w uzasadnieniu ustawy nowelizującej wprowadzającej obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych przy użyciu KSeF, „(…) przekazanie faktury w sposób uzgodniony oznacza przekazanie do nabywcy faktury wystawionej przez wystawcę w wymaganej postaci elektronicznej xml zgodnej z wzorem faktury ustrukturyzowanej, przekazanej odbiorcy albo w formie wydruku papierowego, albo drogą elektroniczną poprzez zapisanie formatu xml wystawionego dokumentu do innej formy pliku, np. pdf – w zależności od preferencji nabywcy. Nabywca może jednak preferować otrzymywanie faktury w KSeF

Art. 106nf ust. 2 ustawy o VAT

   

i w związku z tym oczekuje na fakturę, do momentu aż faktura ta znajdzie się w KSeF. W tym ostatnim przypadku wystawca wystawi fakturę wg wzoru (data wystawienia będzie widoczna w numerze KSeF) i prześle do KSeF po zakończeniu awarii (data wprowadzenia do systemu będzie widoczna dla nabywcy w KSeF). Faktura będzie wtedy dostępna dla nabywcy bezpośrednio w KSeF”.

 

3.

Przesłanie – w terminie 7 dni roboczych od dnia zakończenia awarii – wystawionych w trakcie awarii faktur do KSeF

Obowiązek ten nie będzie dotyczyć awarii, które zostaną zakomunikowane w środkach społecznego przekazu.

W przypadku gdy w przedmiotowym 7-dniowym terminie zostanie zamieszczony kolejny komunikat o wystąpieniu awarii KSeF, termin przesłania faktur do KSeF liczony będzie od dnia zakończenia tej kolejnej awarii.

Art. 106nf ust. 4, 5 i 7 ustawy o VAT

Autor:

Tomasz Krywan,doradca podatkowy

Tomasz Krywan

Autor: Tomasz Krywan

Tomasz Krywan - ekspert Portalu FK i doradca podatkowy, specjalista od podatku VAT. Stały współpracownik największych redakcji podatkowych w Polsce.

Doradca VAT, Nr 220

Doradca VAT, Nr 220
Dostępny w wersji elektronicznej