Moment powstania obowiązku podatkowego w VAT z tytułu świadczenia usługi wsparcia informatycznego

Autor: Łukasz Matusiakiewicz

Dodano: 25 października 2021
zmartwiony człowiek nad laptopem

Podatnik świadczy m.in. usługi wsparcia, które polegają na dostarczaniu klientom aktualizacji nabytego oprogramowania oraz zapewnieniu im dostępu do helpdesk. Jak rozliczać takie zderzenie?

W analizowanej sprawie umowa dotycząca świadczenia zawierana jest na okres 1 roku i jest automatycznie wznawiana na kolejny okres 1 roku, chyba że jedna ze stron poinformuje drugą stronę na piśmie listem poleconym lub za pośrednictwem portalu klienta, co najmniej 3 miesiące przed datą wznowienia, że chce rozwiązać umowę.

Za świadczenie wsparcia pobiera się roczną opłatę co roku z góry. Świadczenie usługi rozpoczyna się pierwszego dnia miesiąca następującego po dostarczeniu licencji na oprogramowanie nabyte przez klienta. W tym momencie klienci zostają objęci wsparciem, tj. mogą zacząć korzystać z usług. Faktura wystawiana jest w tym samym miesiącu, w którym rozpoczyna się usługa wsparcia, płatność za usługę następuje na podstawie wystawionej faktury i po jej otrzymaniu przez usługobiorców.

Gdy następuje przedłużenie świadczenia na kolejne lata, fakturowanie dokonywane jest w tym samym miesiącu, w którym została wystawiona pierwsza faktura za usługę wsparcia w każdym kolejnym roku jej świadczenia.

Organ potwierdził m.in. prawidłowość stanowiska, że w sprawie nie będą miały zastosowania poniższe regulacje:

  • art. 19a ust. 2 ustawy VAT - gdyż usługa wsparcia nie jest przyjmowana przez usługobiorców częściowo;
  • art. 19a ust. 3 ustawy VAT, ponieważ w ramach usługi wsparcia nie są określane następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń (jak wskazano w opisie stanu faktycznego płatność następuje jednorazowo (roczna opłata z góry) w krótkim okresie po objęciu usługobiorcy wsparciem).

Dla określenia momentu powstania obowiązku podatkowego zasadnicze znaczenie ma więc art. 19a ust. 1 ustawy VAT, zgodnie z którym obowiązek podatkowy powstaje w momencie wykonania usługi.

Stąd obowiązek podatkowy dla wykonywanych przez podatnika usług wsparcia będzie powstawał na zasadach ogólnych, określonych w art. 19 ust. 1 ustawy o VAT w momencie objęcia usługobiorcy tym wsparciem, tj. pierwszego dnia miesiąca następującego po dostarczeniu licencji na oprogramowanie nabyte przez klienta.

Autor:

Łukasz Matusiakiewicz

Źródło:

Interpretacja indywidualna dyrektora KIS z 16 września 2021 r., 0113-KDIPT1-3.4012.567.2021.1.KS

Autor: Łukasz Matusiakiewicz

radca prawny specjalizującym się w prawie podatkowym i administracyjnym

Doradca VAT, Nr 220

Doradca VAT, Nr 220
Dostępny w wersji elektronicznej